Lūgšana “Gods lai ir” tiek
lietota Baznīcas liturģijā, tādēļ tai ir sava forma, kas ir
oficiāli apstiprināta. Kā redzams latviešu valodā izdotajās
liturģiskajās grāmatās (piemēram, Romas misālē, breviāra
samazinātajā izdevumā), kā arī lūgšanu grāmatā “Slavējiet
Kungu”, kurā apkopotas dievkalpojumos izmantotās Baznīcas
apstiprinātās lūgšanas, vienmēr tiek lietota šāda forma: “Gods
lai ir Tēvam un Dēlam, un Svētajam Garam, kā tas no iesākuma ir
bijis, tā tagad un vienmēr, un mūžīgi mūžam. Amen.” Tādēļ
arī individuālās vai kopīgās lūgšanās vajadzētu izmantot šo
Baznīcas noteikto formu, neskatoties uz to, ka atsevišķos
izdevumos, kas nav Baznīcas oficiālie liturģiskie teksti, vai
cilvēku ieražās parādās forma ar nobeigumu “mūžīgi mūžos.
Amen.” Savukārt, kompetence izskatīt liturģiskās lūgšanas un
veikt tajās izmaiņas attiecas uz Latvijas bīskapu konferences
liturģisko komisiju.
Lūgšana “Gods lai ir” tiek
saukta par doksoloģiju jeb slavas dziedājumu. Tā cildina
trīsvienīgo Dievu, atzīstot, ka Viņam ir mūžīgs gods, kas
nekad nebeigsies. Ticīgais ar šo lūgšanu pievienojas debesu
Baznīcai, kas nebeidz slavēt un apbrīnot savu trīsvienīgo Kungu.
Doksoloģijas ir pazīstamas jau no
Baznīcas pirmsākumiem. Evaņģēlijā, ko uzrakstījis svētais
Lūkass, aprakstīta aina, kad Betlēmē bija piedzimis Pestītājs
un debesu eņģeļi slavēja Kungu, saucot: “Gods Dievam augstumos
un miers virs zemes labas gribas cilvēkiem.” (Lk 2, 14) Apustuļi
savās vēstulēs arī teic Kunga godu, piemēram: “Lai slavēts
Dievs un mūsu Kunga Jēzus Kristus Tēvs, kas mums Kristū ir devis
ikvienu garīgo svētību debesu lietās.” (Ef 1, 3) Un arī
Atklāsmes grāmata attēlo, kā debesīs Dievs tiek cildināts: “Tu
esi cienīgs, Kungs un mūsu Dievs, saņemt godu un cieņu, un spēku,
jo Tu esi radījis visu un Tavas gribas dēļ tas pastāvēja un tika
radīts.” (Atkl 4, 11) Baznīca šīs vai citas doksoloģijas lieto
gan Svētajā Misē, gan citu sakramentu piešķiršanā, gan stundu
liturģijas svinēšanā.
Ja runājam par lūgšanas formu
“Gods lai ir Tēvam un Dēlam, un Svētajam Garam”, kad reizē
tiek slavētas visas trīs dievišķās Personas, tad tā izplatījās
4. gadsimtā, aizstāvot katolisko mācību par Jēzus Kristus un
Svētā Gara dievišķību pretēji tajos laikos izplatītajiem
maldīgajiem viedokļiem, kas to apšaubīja. Sākotnēji lūgšanas
“Gods lai ir” otrajā daļā netika pieminēts “kā tas no
iesākuma ir bijis”, taču ir liecības, ka jau 6. gadsimtā Romā
šie vārdi ietilpa tās sastāvā, un 7. gadsimtā lūgšanas
mūsdienu versija bija jau izplatījusies starp latīņu rita
kristiešiem.
Šī lūgšana ietilpst Baznīcas
stundu liturģijā kā nobeigums, ar ko beidzas katrs psalms vai
dziedājums, izņemot Daniēla grāmatas dziedājumu, ar ko visa
radība tiek aicināta piedalīties Dieva slavēšanā, kuram ir sava
īpaša doksoloģija: “Slavēsim Tēvu un Dēlu, un Svēto Garu,
slavēsim un teiksim Viņu uz mūžiem. Esi slavēts debesu plašumā
un teicams, un godājams uz mūžiem.” Lūgšana “Gods lai ir”
ietilpst arī Rožukronī, pēc katra noslēpuma 10 “Esi
sveicināta, Marija” reizēm cildinot trīsvienīgo Dievu, kurš ir
tik brīnišķīgi darbojies Vissvētākās Jaunavas dzīvē.
Taču “Gods lai ir” var
praktizēt arī ārpus kādas plašākas lūgšanas, jo tā ir
vienkāršs un īss veids, kā slavēt Kungu. Tādēļ iemīlēsim šo
lūgsnu, kas satur maz vārdu, bet tik dziļu nozīmi!
Sem. Jānis Rajeckis
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru