Neatlaidīga
lūgšana
var
daudz
ko
mainīt,
bieži
vien
tā
maina
visu...
Lasot
un
pārdomājot
kādu
no
Evaņģēlija
fragmentiem,
mums
ir
iespēja
piedzīvot
tikšanos
ar
mūsu
Kungu
un
Pestītāju -
Jēzu
Kristu.
Šoreiz
pakavēšos
pie
kādas
īpašas
tikšanās...
Sinoptiskajos
(Sv.
Mateja,
Sv.
Marka,
Sv.
Lūkasa)
Evaņģēlijos
aprakstītā
aklā
vīra
dziedināšana
liek
par
daudz
ko
aizdomāties.
Manuprāt,
visskaistāk
to
apraksta
evaņģēlists
Marks,
jo
reizēm
viņš
pievērš
uzmanību
sīkumiem,
kuriem
citi
evaņģēlisti
nepievēršas.
Marks
ir
lakonisks,
aprakstot
notikumus,
un
lielu
akcentu
liek
uz
Jēzus
veiktajiem
dziedināšanas
brīnumiem.
Redzam
arī
atšķirības,
piemēram,
Marks
(10,45)
un
Matejs
(20,29)
raksta,
ka
Jēzus,
izejot
no
Jērikas
pilsētas,
satika
aklo
ubagu,
bet
Lūkass
(18,35),
ka
tuvojoties
pilsētai.
Lūkass
raksta,
ka
ubags
taujāja
cilvēkus,
gribēdams
uzzināt,
kas
iet
garām
(18,36),
bet
pārējie
evaņģēlisti -
ka
aklais
vīrs
uzreiz
lūdza
apžēlošanu.
Matejs
min
divus
aklos
(20,30),
bet
Marks
un
Lūkass
raksta
par
vienu
(Mk
10,
46;
Lk
18,
35).
Varētu
tad
jautāt,
kāda
ir
būtiskākā
atšķirība?
Ja
jau
visi
trīs
(Sv.
apustulis
Jānis
šo
notikumu
nepiemin)
raksta
par
vienu
un
to
pašu
notikumu,
tikai
katrs
no
sava
skatu
punkta,
kur
tad
tā
atšķirība
slēpjas?
Kāpēc
sv.
Marks
ir
tik
īpašs?
Ko
viņš
mums
māca?
”...ceļa malā sēdēja aklais Bartimejs, Timeja dēls un ubagoja.” (Mk 10,46)
Marks
min
aklā
ubaga
vārdu
un
tēva
vārdu -
BARTIMEJS,
Timeja
dēls
(aram.
val.
„Bar-
Timai”).
Tas
ir
ļoti
svarīgs
moments!
Cilvēka
vārdam
(un
vārdiem
vispār)
ebreju
kultūrā
ir
liela
nozīme,
jo
tas
izsaka
vai
stāsta
kaut
ko
par
cilvēku.
Nosaukt
kādu
vārdā
reizēm
nozīmē
arī
pazīt
cilvēku
dziļi
personīgi.
Bartimejs
bija
pazīstams
savas
apkārtnes
ļaudīm.
Marks
parāda
lielu
cieņu
Bartimejam,
minot
viņa
vārdu
savā
Evaņģēlijā,
kaut
arī
sabiedrības
acīs
viņš
nav
cienīgs
pat
tā,
lai
viņa
vārds
vispār
kaut
kur
tiktu
minēts.
Svētajam
Markam
tas
ir
svarīgi,
un,
pateicoties
viņam,
mēs
zinām,
ka
Bartimejs
nebija
vienkārši
akls
ubags,
kuram
nav
vērts
pievērst
uzmanību.
Arī
viņš
bija
cilvēks -
persona
ar
savu
cieņu.
Arī
viņš
bija
Dieva
mīlēts
un
nesa
sevī
Dieva
attēlu.
Arī
viņam
bija
vārds,
tāpat
kā
ikvienam
no
mums.
„Jēzu, Dāvida dēls, apžēlojies par mani!” (Mk 10,47)
Bartimejs
(aklais
ubags)
bija
viens
no
tiem
nedaudzajiem,
kas
parādīja
Jēzum
pilnīgu
ticību
un
paļāvību.
Viņam
bija
daudz
jācieš:
Bartimejs
bija
akls
(būt
neredzīgam
jau
de
facto
nozīmē
ciest)
un
viņam
nācās
pārvarēt
daudzās
grūtības,
kas
no
šī
akluma
izrietēja.
Viņš
ubagoja,
tātad
(iespējams)
nebija
neviena,
kas
par
viņu
rūpētos.
Vientuļš,
nevienam
nevajadzīgs
un
visu
atstāts.
Vai
arī
Dievs
viņu
ir
aizmirsis?
Nē!
Viņš
nāk
un
Bartimejam
ir
iespēja
satikt
Viņu.
Saucot
Jēzu
par
Dāvida
dēlu,
Bartimejs
ietic
tam,
ka
Viņš
ir
Mesija.
Ka
Jēzus
ir
tas,
kurš
nāk,
lai
īstenotu
pravieša
Isaja
grāmatā
rakstītos
vārdus,
ka
aklajiem
tiks
atdota
redze,
gūstekņiem
un
tiem,
kas
sēž
tumsā - brīvība
(sal.
Is
42,
6-7).
Tieši
Jēzū
viņš
saskatīja
Kunga
Kalpu
(Is
42,
1),
kurš
nāk
atbrīvot,
tāpēc
nav
jābrīnās,
ka
aklais
vīrs
atgūst
redzi.
Daudzi viņu norāja, lai apklust, bet viņš sauca vēl skaļāk: „Dāvida dēls, apžēlojies par mani!” (Mk 10,48)
Fascinējoša
ir
Bartimeja
neatlaidība!
Par
spīti
visam,
viņš
sauc.
Viņš
skaidri
apzinās,
ka
šī
var
būt
vienīgā
un
pēdējā
iespēja
satikt
Jēzu
(zemes
dzīves
laikā),
un
kur
nu
vēl
ieraudzīt
Viņu
ar
savām
acīm!
Redzēt
debesis,
cilvēkus,
skaisto
dabu,
ko
Dievs
ir
radījis.
Redzēt
gaismu,
jo
līdz
šim
bija
tikai
tumsa.
Neziņa.
Bezcerība.
Cilvēku
neiecietība,
vienaldzība...
Beidzot
Viņš,
tik
ilgi
gaidītais!
Kā
var
palaist
garām
iespēju
ieraudzīt
Patieso
Gaismu -
Jēzu?!
Viņu,
kurš
ne
tikai
dod
spēju
redzēt
ar
miesas
acīm,
bet
arī
izgaismo
cilvēka
dvēseles
vistumšākos
stūrīšus...
Neatlaidība
lūgšanā,
kādu
skaidri
parāda
šī
Evaņģēlija
fragmenta
varonis
ir
pielīdzināma
patriarha
Jēkaba
neatlaidībai,
kurš,
cīnoties
ar
Dievu
(Rad
32,
23-33),
neparko
nevēlējās
Viņu
atlaist:
”Es
Tevi
neatlaidīšu,
iekams
mani
nesvētīsi”
(Rad
32,
27b).
Neļaušu
Tev
iet,
iekams
nedosi
man
Savu
svētību.
Viņš
nevēlējās
atlaist.
Ne
par
kādu
cenu!
Vēlējās
saņemt
Dieva
svētību
un
gaismu.
Arī
Bartimejs
ne
par
kādu
cenu
nevēlas
atlaist
Jēzu,
nevēlas
atļaut
aiziet
Tam,
kurš
vienīgais
var
piešķirt
viņa
dzīvei
jēgu,
tāpēc
Bartimejs
sauc
vēl
skaļāk...
Tie aicināja aklo, sacīdami: ”Esi drošs, celies, Viņš tevi sauc.” (Mk 10, 49b)
Mums
ir
svarīgi
mācīties
(arvien
no
jauna)
celt
otru
cilvēku.
Redzēt
otra
sāpes,
grūtības,
nevarību
un
sniegt
palīdzīgu
roku.
Bartimejs
bija
pilnībā
atkarīgs
no
citu
cilvēku
labvēlības.
Bieži
pazemojoši
ir
tas,
ka
tev
jākļūst
par
apgrūtinājumu
citiem.
Tie
paši
ļaudis,
kuri
norāja
aklo
vīru,
lai
viņš
apklust
(ko
gan
tam
ubagam
vajag?),
tagad
iedrošina
Bartimeju
celties
un
iet
pie
Jēzus.
Cilvēki
saprot,
ka
arī
viņam
ir
nepieciešama
mīlestība
un
dziedināšana...Arī
viņam
pienākas
cieņa!
Tāpēc
sirds
nocietināšana
nekādi
neiet
kopā
ar
mīlestību.
Pareizā
attieksme
pret
otru
cilvēku
ir
šāda:
redzēt,
piecelt
un
palīdzēt
ceļā
pie
Jēzus,
citiem
vārdiem -
mīlēt.
"Viņš nometis savu mēteli, pietrūkās kājās un devās pie Jēzus.” (Mk 10, 50)
Bartimejs
atstāj,
pamet
savu
mēteli.
Tā
ir
viņa
vienīgā
bagātība.
Naktī
tas
ir
patvērums
no
aukstuma,
dienā
viņš
uz
tā
var
sēdēt.
Nabagam
mētelis
bieži
vien
bija
vienīgais
dārgums
un
nodrošinājums
palikt
dzīvam.
Šeit
svarīgākā
ir
tikšanās
ar
Jēzu.
Tikšanās
ar
Mīlestību!
Mētelim
vairs
nav
nekādas
nozīmes.
Jo
kāda
jēga
no
mēteļa,
kas
var
sasildīt
miesu,
ja
netiekos
ar
Mīlestību,
kura
var
sasildīt
arī
dvēseli?!
Bartimejs
nav
piesaistījis
savu
sirdi
mētelim,
tāpēc
viņš
to
pamet,
lai
iegūtu
vēl
lielāku
Dārgumu -
Jēzu,
kuram
ir
vērts
pieķerties
ar
visu
sirdi...
"Ko tu gribi, lai Es tev daru?” (Mk 10, 51a)
Kungs
Jēzus
vēlas,
lai
mēs
skaidri
noformulējam
sava
vēlmes
un
dziļākās
alkas.
To,
kas
mīt
mūsu
sirds
dziļumos.
To,
kas
sāp
un
ar
ko
netiekam
galā.
Nosaukt
vārdā.
Tas
ir
svarīgi!
Ne
jau
tāpat
vien
šis
jautājums
”ko
tu
gribi?
ko
vēlies?”
Ar
paļāvību
un
mīlestību
ejam
pie
Jēzus,
lai
izteiktu
savus
lūgumus.
Šeit
svarīga
ir
ticība!!!
”Ja
lūdzam,
tad
saņemam
to,
ko
ar
ticību
lūdzam,
jo
ticības
pilna
lūgšana
spēj
darīt
brīnumus”
(tēvs
Juzefs
Kozlovskis
SJ).
Bartimeja
lūgums:
”Ka
es
varētu
redzēt”
(Mk
10,
51b),
bija
ļoti
konkrēts
un
ticības
pilns.
Pilnīga
uzticība
Kristum.
Līdz
galam.
Dievs
dod
satikšanās
žēlastību,
bet
svarīga
ir
mūsu
atbilde -
nomest
mēteļus,
piecelties,
pat
pietrūkties
kājās
(sal.
Mk
10,
50)
un
doties
pie
Jēzus.
Tad
saņemam
to,
ko
lūdzam
ar
ticību:
”Ej!
Tava
ticība
tevi
ir
izglābusi”
(Mk
10,52a).
"Un tas tūlīt kļuva redzīgs un ceļā Viņām sekoja." (Mk. 10, 52b)
Redzam,
ka
cilvēks,
kurš
ir
saņēmis
tik
daudz
Dieva
mīlestības
un
žēlastības,
neaizmirst
Viņam
pateikties.
Svētais
Marks
raksta,
ka
Bartimejs
sekoja
Jēzus
tālākajām
gaitām,
bet
svētais
Lūkass
piebilst,
ka,
ejot
līdzi,
viņš
Dievu
slavēja
(sal.
Lk
18,
43).
Ir
tik
svarīgi
pateikties!
Visu
no
Dieva
saņemam
un
būtu
liela
necieņa,
ja
mēs
aizmirstu
Viņam
pateikties,
ja
aizmirstu
atdot
godu
Tam,
kurš
mums
parāda
tik
lielu
žēlsirdību.
Bartimejs
atguva
redzi,
viņam
vairs
nav
jādzīvo
tumsā.
Jēzus
atvēra
Bartimejam
miesas
acis,
bet
tai
pat
laikā
Bartimejs
raudzījās
uz
Jēzu
ar
ticības
acīm,
ar
gara
acīm.
Viņš
devās
pie
Kunga
ar
paļāvības
pilnu
sirdi.
Sirdi,
kas
ar
neatlaidību
un
ticību
lūdza
mīlestības
pieskārienu
un
to
arī
saņēma...
Autors:
Sem.
Elvis
Rudovičs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru