Vārds
ienāca pasaulē...
Vienots
ar cilvēkiem
Jēzus Kristus
ieņemšana un piedzimšana - Viņa iemiesošanās ir notikums, kuru
nevar palaist garām pārdomās par savas dzīves jēgu un mērķi.
Šis fakts pārmaina visas cilvēces un katra cilvēka vēstures
gaitu. Tas ir būtisks īpaši tad, kad laiku pa laikam uzmācas
mokoši jautājumi
par to, kas esmu un kādēļ dzīvoju. Dažreiz dzīves situācijas
pieprasa to, lai mēs nevilcinoties pieņemtu šos jautājumus un
atrastu uz tiem atbildes. Pārdomas par faktu, ka Dievs kļūst
cilvēks, dod mums svarīgas norādes...
Baznīcas
Tradīcija vienmēr glabāja to, ka iemiesošanās brīdī Jēzus
Kristus noslēpumainā veidā, bet ne mazāk reāli, savienojās ar
katru cilvēku. Nekādā veidā Viņu vairs nevar atvienot no cilvēku
dzimtas. Kristū caur iemiesošanos cilvēciskā daba tika
paaugstināta (sal. ”Gaudium et spes”, 22). Šī paaugstināšana
nepastāv tikai Viņā, bet personās visos laikos un vietās. Jo
Dieva Dēls nekad neatvienojās no sava cilvēciskuma. Tātad katrs,
pat visvairāk attālinājies no Dieva cilvēks, ir savienots ar
Viņu, pateicoties tam, ka ir cilvēks. Katrs ir ievadīts Dieva
žēlastības, kas paaugstina cilvēcisko dabu, darbības lokā.
Pilnībā
Cilvēks
Jēzus cilvēcība
ir pilnīga: Viņš ir pilnīgs Cilvēks. Šis apzīmējums runā arī
par pilnīgu Viņa solidaritāti ar mums, konkrētiem cilvēkiem. No
tā izriet, ka Kristus cilvēciskā noslēpuma pazīšanā, tiešs
atskaites punkts ir mūsu cilvēciskais stāvoklis kopā ar tā
apstākļiem. [...] Šo iemiesošanās radikālismu dziļāk pētīja
sv. Augustīns, studējot Psalmu grāmatu savā milzīgajā darbā
”Enarrationes in Psalmos”.
Pateicoties Psalmiem, viņš saprata, cik radikāls solis Dievam
bija kļūt par cilvēku. Jau pirms svētā Augustīna svētais
Atanāzijs Lielais apgalvoja:
”kas steidzas pie tikumiem un grib pazīt mūsu Pestītāja šīs zemes dzīvi, tas lai vispirms lasa no Svētajiem Rakstiem Psalmus, lai viņa acu priekšā būtu patiess dvēseles saviļņojums un caur šo vārdu lasīšanu viņš sevi veidotu un celtu” (”Ad Marcellinum”, 13).
Psalmus nepieciešamas lasīt pat pirms Evaņģēlijiem.
Tie dod ieskatu Jēzus iekšējā dzīvē.
Pirmie kristieši
ne tikai lūdzās ar Psalmiem kā Jēzus. Viņi redzēja Psalmos
Jēzu, kurš lūdzas, pārdzīvoja tajos Viņa Noslēpumu un, kā
Augšāmcēlušās Miesas locekļi, arī paši savu noslēpumu.
Iemiesošanās nozīmē arī to, ka Kristus pieņēma mūsu vārdus
par savējiem. Visus vārdus! Psaltērijs tomēr ietver sevī galēju
eksistenciālo cilvēka stāvokļu ekspresiju: prieku un
sarūgtinājumu, godināšanu un vainas sajūtu utt. Lai saprastu, kā
Kristus - Dievs varēja izteikt visus Psalmu vārdus, svētais
Augustīns lietoja izteicienu transfiguravit nos
in se. To varētu tulkot kā ”padarīja
klātesošu, parādīja mūsu esamības realitāti Viņā, pārveidoja
mūs Sevī”. Kristus par savējo padarīja cilvēces likteni un
balsi. Pieņēma visus šos vārdus un kopā ar tiem visus
emocionālos un garīgos stāvokļus, kādus piedzīvo cilvēks.
Svētais Augustīns saka:
”Tādēļ, ka vēlējās pieņemt kalpa veidu, Viņš, kurš nejuta riebumu pieņemt mūs sevī, neatteicās mūs pārveidot sevī un runāt ar mūsu vārdiem” (En in Ps 30, II).
Kristus paņēma uz sevis cilvēku vājības, padarīja tās par
savējām un piešķīra tām lūgšanas izteiksmi. ”Ne
tikai iegāja ciešanu
situācijā, pieņēma cilvēcisko
vājumu un nāvi, bet
arī cilvēciski to
pārdzīvoja un izteica”
(M. Fiedrovičs). Visos Psalmu vārdos atstarojas un iespiežas Viņa
afektu, emociju, sajūtu pārdzīvojums. Tādēļ lūgšana ar Psalmu
vārdiem iemiesotā Dēla gaismā, lūgta it kā no Kristus iekšienes
un kopā ar Viņu, ir priviliģētas zāles cilvēka sirdij.
Pilnīgs
Cilvēks
Kristus tāpat ir
pilnīgā veidā (izcils, bez vainas, bez grēka) cilvēks. Tādēļ
Viņā tiek izgaismots cilvēka noslēpums. Jo ”Dieva
plāns ir viens, un
kā vienību nepieciešams
redzēt radīšanu un
pestīšanu, īstenotu caur
Dieva Dēla iemiesošanos.
Iemiesošanās iespējamība ir
apstāklis tam, ka radīšanā
bija iespējama” (K. Rāners SJ).
Tāpēc ir jāpieņem, ka radīšana tika īstenota Kristū. Cilvēks
jau no sākuma bija tik ļoti Dieva iecerēts, lai varētu atspoguļot
Viņa Dēla attēlu. Kristus ir ne
tikai pēdējais vārds par
cilvēces eksistenci, bet
arī pirmais. Pateicoties tam, iemiesošanās
norāda, ka pestīšana nav kaut kas cilvēkam uzspiests no ārienes.
Vienība ar Jēzu pilnveido cilvēku iekšēji. No
radīšanas sākuma nav
nekāda cita cilvēciska
aicinājuma, kā vien tas,
lai cilvēks veidotos pēc
Kristus parauga. Tātad Kristus ir ietverts
definīcijā - kas ir cilvēks. Kristus cilvēcība ir attēls tam, ko
īsti nozīmē būt cilvēkam. Cilvēki, caur Viņa atdarināšanu,
var sasniegt savu pilnību tieši tādēļ, ka pēc Viņa attēla un
līdzības katrs no mums tika radīts. ”Kas seko
Jēzum - Pilnīgam Cilvēkam,
tas pats kļūst arvien
cilvēciskāks” (L. Ladaria SJ). Tādēļ kļūt
par Kristus attēlu nozīmē kļūt par to, kas esi. Nozīmē arī
kļūt par pestītu cilvēku. Šādā veidā pārdomu mirklis par
Jēzus piedzimšanu, var parādīt virzienu mūsu atbilžu
meklējumiem uz jautājumiem par savas dzīves jēgu un mērķi.
No
poļu valodas tulkoja: Sem. Elvis Rudovičs
Tēva
Jaceka Poznaņska SJ raksts žurnālā
“Jēzus
Sirds
vēstnesis”
,
decembris
2012
O.
Jacek Poznański SJ “Posłaniec Serca
Jezusowego”, grudzień 2012
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru