Mūsdienās
cilvēki ļoti daudz uzmanības pievērš ārišķībai, ārējiem iespaidiem. Eglīšu
virtenes piesaista skatu, skatlogos daudz kas tiek reklamēts, tiek izmantots
daudz naudas parfimērijai, stilisti aktīvi darbojas, cilvēki daudz kur iet ar
austiņām, klausoties mūziku, kinoteātros ņirb specefektiem pilnas filmas,
plaukstdatoros griežas koši ekrānsaudzētāji... Tas viss norāda, ka cilvēki
tagad ļoti tiecas pēc skaistā. Tāpēc uzskatu, ka mūsdienu sabiedrību var
uzrunāt, atklājot Dievu kā absolūto Skaistumu.
Kas ir
skaistums? Tas, kas ir tverams kā harmonisks veselums.
Mūsu prāts
uztver kādu lietu. Ja šī lieta ir skaidri uztverama (piemēram, glezna nav
aptraipīta ar dubļiem, klavieres nav izskaņojušās, kad spēlē skaņdarbu, turklāt
cilvēkam darbojas attiecīgā uztveres spēja (ir laba redze, dzirde), tā ir
harmoniska (tās atsevišķās daļas veido samērīgu attiecību cita ar citu
(piemēram, telpa nav aizbāzta pilna ar dīvāniem, drēbes ir saliktas skapjos,
nevis ir izmētātas pa grīdu)) un atklājas kā veselums (piemēram, vāze ir
vesela, nevis sadauzīta gabalos, no baļķiem ir uzbūvēta pirts, nevis tie
svaidās uz pļavas), tad tā raisa mūsos patiku un mēs atzīstam, ka tā ir
skaista.
Ir skaidri
redzams, ka dabā ir lietas un parādības, kuras cilvēki atzīst par skaistām.
Saulriets, kas iekrāso debesis dažādas intensitātes sarkanos, dzeltenos,
violetos toņos, cilvēku rosina iesaukties: “Cik skaisti!” Lakstīgalas dziesma
pārsteidz ar savu neparasto harmoniju. Ziedoša ābele ir skaista. Turklāt atsevišķās
dabas parādības veido harmonisku veselumu. Mēs varam, piemēram, atzīt, ka
vasaras nakts (ar sienāžu sisināšanu, silto temperatūru un zvaigžņotajām
debesīm) ir skaista. Dabā, līdz ar to – esamībā, pastāv skaistums.
Jautājums – no
kurienes šis skaistums ir parādījies, kāds ir tā cēlonis?
Skaistumā ir
klātesoša harmonija jeb kārtība. Tā pieprasa sakārtojumu, tātad – prāta
darbību, jo no vispārējās cilvēka dzīves pieredzes ir zināms, ka nejauši pats
no sevis nekas nesakārtojas. Piemēram, ja es iemestu bļodā nazi, burkānus un
eļļas pudeli, tad tie paši no sevis nekļūtu par burkānu salātiem.
Prāts ir
fundamentāla personas īpašība. Tas nozīmē, ka eksistē kāds, kurš eksistē kā
atsevišķa būtne, uztur savu esamību un ir prātīgs. Turklāt tas atrodas ārpus
materiālās pasaules, jo ir tās kārtotājs. Tātad šī būtne ir nemateriāla jeb
garīga, esamība, kas ir cēlonis sev, pilnīgi neatkarīga. Tā ir visaugstākā
būtne, klasiski to ir pieņemts saukt par Dievu.
Dievs ir, un
viss pārējais esošais ir tikai tādēļ, ka Viņš dod tam esamību, jo tikai Viņā ir
cēlonis esamībai. Viņš ir visa pirmcēlonis.
Viņš ir
absolūtais, par visu pārākais, pilnīgais. Šo pārākumu par visu sauc arī par
transcendenci.
Tā kā eksistē
materiālā pasaule, tad Dievs, kas ir persona, tātad – ar brīvu gribu, to ir
vēlējies, jo pretējā gadījumā tā vienkārši nepastāvētu. Viņš ir tās Radītājs.
Pasaule ir Dieva
veidojums, kura atspoguļo Viņa prāta darbību, tādēļ no pasaules varam zināmā
mērā spriest par to, kāds ir Dievs, ņemot vērā to, ka Viņš ir transcendents,
pārāks un atšķirīgs no radības. Redzams, ka materiālā pasaule ir ierobežota,
kaut vai telpas un laika ziņā. Loģiski saprotams, ka Dievs tāds nav, bet ir
pilnīgi neierobežots, bezgalīgs.
Dievs ir radījis
pasauli, kurā konstatējams skaistums, par ko iepriekš runājām. Tas nozīmē, ka
Viņā ir bezgalīgs skaistums, tas piemīt Viņa būtībai kā esamības pamatīpašība.
Var teikt, ka Dievs ir absolūtais Skaistums.
Pasaulē ir
sastopama mērķtiecība. Ja cilvēku dzīvē redzams, ka mēs gribam kaut ko
sasniegt, piemēram, iegūt izglītību (tādēļ studējam), nopirkt cepumus (tādēļ
ejam uz veikalu), tad tas nešķiet tik pārsteidzoši. Bet interesanti liekas tas,
ka mērķtiecība ir arī dzīvajā un nedzīvajā dabā. Pavērojot skudru pūzni, raisās
apbrīna par mazo radībiņu čaklumu – tās nenogurstoši staigā šurpu turpu, atnes
barību un būvmateriālus uz savu mitekli, turklāt to dara organizēti un bez
intelekta darbības (tāda skudrām vispār nav). Ja padomā par planētu Zemi, tad
ir skaidrs, ka tā riņķo ap sevi un reizē ap zvaigzni Sauli, nodrošinot diennakts
un gadalaiku maiņu, tādā veidā ļaujot normāli pastāvēt dzīvajai radībai. Tā to
dara atbilstoši materiālajā pasaulē pastāvošajiem likumiem, kurus ir noteicis
Dievs.
No šīs dabas
mērķtiecības, kuru Dievs vēlas, var secināt, ka arī cilvēka dzīvei Dievs ir
noteicis kādu mērķi. Kāds tas ir?
Dievs, tas, kura
dēļ viss pastāv, absolūtais Skaistums, mūs ir radījis un apveltījis ar prātu un
brīvu gribu, lai mēs iepazītu Viņa skaistumu, tiektos pēc tā un priecātos, to
tverot. Parādās jautājums – vai mēs varam iepazīt Dievu ne tikai teorētiski,
bet arī praktiski – kā viena persona pazīst otru personu, kā draugs pazīst
draugu? Jāsaka, ka cilvēka prāts ir ierobežots un nav spējīgs izzināt to, kāds
Dievs ir savā būtībā. Tomēr mums nav par ko skumt, jo Dievs, atklājot savu
skaistumu, var cilvēkiem dot Atklāsmi par Sevi.
Par laimi, Dievs
tiešām mums ir Sevi atklājis. Viņš īpaši izvēlētiem ļaudīm no ebreju tautas
(sauktiem par praviešiem) pakāpeniski deva zināšanas, kas dabiski nav pieejamas
cilvēka prātam. Tajās Dievs atklāja, ka Viņš Pats kļūs cilvēks (kas cilvēka
prātam ir neaptverami), to, kā Viņu varēs atpazīt. Šos t.s. pravietojumus
piepildīja Jēzus Kristus – reāls cilvēks un reizē Dievs, kas dzīvoja virs zemes
aptuveni 2000 gadus atpakaļ. Piemēram, Viņš piepildīja pravietojumus, kas tika
izteikti par Viņa ciešanām un nāvi aptuveni 700 gadu pirms Viņa dzimšanas.
Jēzus arī savas
zemes dzīves laikā darīja brīnumus jeb pieļāva izņēmumus vispārzināmu dabas
likumu kārtībā, lai apliecinātu savu dievišķību, piemēram, Viņš augšāmcēlās no
mirušajiem (mūsu prāts to nespēj izprast), par to liecina līķauts Turīnā, kurš
satur trīsdimensionālu cilvēka attēlu, kuru ar mūsdienu tehnoloģijām nav
iespējams iestrādāt audumā.
Turklāt Jēzus
deva dievišķus norādījumus, kā cilvēkam dzīvot garīgi skaisti – augstākā līmenī
par fizisko skaistumu. Viņš arī izveidoja garīgās skaistumkopšanas salonu, kas
turpina Viņa misiju arī mūsdienās – Romas katoļu Baznīcu. Atklājot tajā
pastāvošo garīgo skaistumu, ko sauc par svētumu, cilvēks saprot, ka tā tiešām
ir Dieva darbības instruments.
Dievs arī šodien
turpina darīt brīnumus caur Baznīcu. Piemēram, Aglonā, Lurdā, citās svētvietās
cilvēki saņem fizisku dziedināšanu, medicīniski neizskaidrojami atgūst
veselību. Bet vēl vairāk Dievs vēlas cilvēkam dot garīgo harmoniju, atbrīvot no
garīgās sašķeltības, nekārtības un saduļķojuma. To Viņš dara caur Baznīcas
sakramentiem.
Dievs,
absolūtais Skaistums, dāvā Sevi cilvēkam. Vissvētākā Sakramenta uzlūkošana jeb
t.s. adorācija ir vispilnīgākais skaistuma tvērums, kas pārsniedz vislabākās 3
dimensiju filmas skatīšanos vai jaunākā “Iphone” aplikācijas ievērtēšanu.
Absolūtais
Skaistums valdzina cilvēku, aicina uzzvanīt Viņam jeb lūgties, atnākt ciemos
jeb apmeklēt baznīcu, ienākt garīgajā “facebook” jeb lasīt Bībeli. Tādā veidā
Viņš sagatavo cilvēku mūžīgai kopesamībai, nebeidzamam skaistuma tvērumam,
nemitīgai apbrīnai un patīkamam pārsteigumam.
Ja Tu vēlies
pieņemt absolūtā Skaistuma piedāvājumu, Tu vari lūgties kopā ar mani ar kādas
garīgās dziesmas vārdiem:
“Skaistais Kungs
Jēzu, gribu Tevi redzēt,
manu dzīves ilgu
tēls;
Tev gribu
kalpot, Tevi vien mīlēt,
Tu esi patiess
Dieva Dēls.
Skaisti ir
laukā, skaistāk mežā jaukā,
ziedoņvēsmām
lidojot;
Jēzus ir
skaistāks, Jēzus ir jaukāks,
Viņš mums
skumjas remdēt prot.
Saule un mēness,
sudrabotās zvaigznes
ir gan gaiši
spīdekļi,
Jēzus ir
gaišāks, Jēzus ir skaistāks
nekā visi
eņģeļi.
Skaistākā rota,
Paša Dieva dota,
ko virs zemes
varu gūt;
augstākā laime –
nokļūt Dieva saimē,
skaistākais
Jēzu, Tavam būt.”
Raksta autors: sem. J. Rajeckis
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru