Savās
pārdomās par kristietisko latviešu literatūrā esmu izvēlējies
pievērst uzmanību brāļu Kaudzīšu romānam ”Mērnieku laiki.”
Romāns sarakstīts 1879. gadā un ir sākums latviešu literatūrai,
kas manuprāt, ir izcils literārs darbs, kurā ir ļoti daudz
vērtīgu atziņu, kas balstās uz Dieva Vārdu un kristīgajiem
dzīves principiem un tieši ar to šis romāns pelna manu uzmanību
un simpātijas. Sākotnēji šis romāns mani ieinteresēja, redzot
tā ekranizāciju pamatskolas gados, vēlāk izlasot pašu romānu.
Romāna
„Mērnieku laiki” sākums ir meklējams t.s. slātaviešu novadā
jeb šodien zināmajā Vecpiebalgas un Jaunpiebalgas apkārtnē.
Vieta, kura 19.gs. un arī vēlāk ir ievērojams latviešu
literatūras un kultūras balsts ar izciliem kultūras darbiniekiem.
Šodien, kā arī iespējams toreiz, katrs piebaldzēns ar lepnumu
atzīst piederību šai pusei. 19.gs. šajā apvidū, kā jau Vidzemē
ir liela luterisma ietekme, kā arī šim apvidum šajā laikā ir
zināmas hernhūtiešu draudzes un romānā ir labi redzama šo abu
kristīgo tradīciju ietekme uz slātaviešu ikdienas dzīvi.
Romānā
„Mērnieku laiki” katrs atveidotais personāžs, kurš vairāk,
kurš mazāk, tomēr, pārzin Bībeli, jo zin ik pa laikam citēt
kādu tās fragmentu. Tāpat arī katrs varonis, kaut vai nedaudz
apzinās savu atbildību Dieva priekšā par saviem darbiem, jo katrs
zin, ka ir jābīstas Dieva. Kristīgās tradīcijas šiem varoņiem
nebūt nav svešas. Romānā varoņi ļoti bieži lieto tādus
izteicienus kā: „Dievs vien to zin”, „Dievs nav vis mazais
bērns”, „Ak Dieviņ” utt., kas kārtējo reizi apliecina to,
ka kristīgā vēsts caurauž slātaviešu, konkrēti šajā romānā,
„Irbēnu ļaudis.” Bet, tomēr, patiesā kristīgā dzīve katram
no šiem varoņiem ir dažāda, jo ir dažāda izpratne par Dieva
Vārdu, dažādi uzskati par kristīgajām vērtībām un vislielāko
šķelšanos starp viņiem rada attieksme pret Dieva baušļiem un to
pildīšanu attiecībā pret savu tuvāko, kaut gan visos laikos ir
novērojamas šīs attiecības starp kristiešiem.
Vēlos
izcelt dažus varoņus un viņu dievbijību viņu dzīves gaitās.
Jāsāk ir ar Annužu, kuru sastopam jau romāna pirmajās lappusēs,
un kura ar savu vecas lauku sieviņas vienkāršību lasītājam
atstāj labsirdīga cilvēka iespaidu. Viņas dzīves gājums nebūt
nav viegls, jo savulaik viņa ir zaudējusi gan vīru, gan bērnus un
redzējusi un izjutusi netaisnību, bet Annuža nekad nav zaudējusi
paļāvību uz Dievu, kurš ir viņas dzīvības devējs un
uzturētājs. Skolas kunga priekšā viņa apliecina, ka palīdzība
viņai ir no Dieva un eņģeļiem, ka šajā laikā bez tīruma un
klēts, bet gods žēlīgam Dievam, ka bads vel nav ciests. Tajā pat
laikā Annuža arī apzinājās, ka nav aiz kalniem tas laiks, kad
viņai būs jāstājas lielā Soģa priekšā un viņa lūdzas uz
Dievu, lai Dievs dzēš viņas vainas ar dārgo Kristus asini.
Kā
nākamo izcilo dievbijības paraugu ir jāpiemin Ilzi, Gaitiņu māti,
kura līdz pat pēdējam savas dzīves brīdim nešaubījās par
Dievu, Viņa klātbūtni un mīlestību. Arī Ilzes dzīves gājums,
līdzīgi kā viņas draudzenei Annužai, nav bijis viegls, bet viņa
atzīst: „Kaut dzīves jūras bangas mani daudzkārt ar visu
laiviņu gribēja noslīcināt, bet viņas stūre ticība valdīja
to. Cerība rādija man ceļu jūrai cauri uz drošu ostu.” Skaidri
redzama ir viņas ticība un cerība, kas ir dievišķie tikumi un
Dievs tos katram cilvēkam ir dāvājis, bet ir nepieciešama cilvēka
paļāvība un atvērtība Dievam, lai šos tikumus varētu pilnībā
īstenot. Kad Ilze apzinās, ka viņai drīz beigsies šajā zemē
atvēlētais laiks, viņa katru dienu izmeklē savu sirdi un lūdz
Dievam piedošanu, lai nebūtu ar kaunu jāstājas pie paradīzes
vārtiem. Ilzes dēls Kaspars bija, savā veidā, īpatnējs ar savu
uzskatu par ticību, bet Ilze, būdama, uz nāves gultas teica viņam:
„Es zinu tik to krusta ceļu, kas iezīmēts ar Kristus asinīm,
šis ceļš iet no necienības un cilvēcīgas vājības caur
žēlastību uz godību un beidzas mūžībā.” Manuprāt, var
droši teikt, ka Ilze bija iepazinusi Kristu kā cietēju, iedama,
garīgi, ar Viņu krustaceļā pretī mērķim pastara dienā skatīt
savu Pestītāju godībā. Savā pēdējā dzīves brīdī Ilze
novēlēja: „Ak, palieciet jūs jēriņi, pie sava labā Gana,”
tādējādi aicinot visus iet šo ceļu, ko viņa pati bija uzticīgi
gājusi, uzticēdamās, savam labajam Ganam, ar kuru kopā esot, nav
no kā bīties.
Jau
pieminētais Ilzes dēls Kaspars ļaužu acīs bija ļoti savāds, jo
ļoti mīlēja vientulību, ļoti reti redzams baznīcā, līdz ar to
cilvēkiem bija radies iespaids, ka viņš ir atkritis no ticības.
Bet, patiesība bija pavisam citāda, jo Kasparam bija izveidojies
savs priekšstats par ticību, ko neviens nezināja, un ko vienīgi
viņa mātei viņš izstāstīja. Ilzei tas līdz galam nebija
saprotams, bet Kaspars, savās vientulībā pavadītajās pārdomās,
bieži domāja par ticību un varētu teikt, ka viņš ir filozofs.
Viņš cilvēkus salīdzina ar augiem, iedalot tos četrās šķirās:
1) Augi, kuri krāšņi zied, bet augļus nenes, kā piemēram
ceriņi. Tie ir cilvēki, kuri lepojas ar savu ticību, bet savos
darbos ir pilnīgi pretēji kristīgajiem principiem. Tie, par kuriem
Kristus saka: „Vilki avju drēbēs...un kā nobaltēti kapi.” 2)
Augi, kuri krāšņi zied un nes augļus, piemēram ābeles. Tie
cilvēki, kuri apliecina savu ticību ar darbiem un tikumiem. 3) Augi
vientiesīgiem ziediņiem, bet brangiem augļiem, piemēram ogu
krūmi. Cilvēki, kuri ar ticību nelepojas, bet labus darbus dara.
4) Augi, kuri nedz krāšņi zied, nedz nes labus augļus. Cilvēki,
kuriem nav ne ticības ne darbu, kuriem nekas nav ne svēts ne
grēcīgs.
Kaspars
sevi pieskaita pie trešās šķiras, jo viņš savu ticību
neizrāda, bet darbus gan dara. Viņš uzskata, ka ticības ceļu var
iet vientulībā, pat neejot baznīcā, jo tur lielākā daļa dzied,
ka viņi būšot Dievam patīkami, bet dzīvē dara grēcīgus
darbus. Arī Kaspars šajā romānā ir apkārtējo cilvēku
netaisnības upuris.
„Irbēnu”
saimnieki Oļiņi ir ļoti dievbijīgi cilvēki. Sākumā tā vien
liekas, ka Oļiņu saimnieks tikai Bībeles vārdiem runā un visā
redz Dieva gribu. Saimnieks šo laiku greznību un pieskaita pie
lepnības visu moderno un to visu pielīdzina Sodomai, domājot, ka
nu drīz nāks sēra uguns no debesīm. Oļiņi ir arī ļoti
izpalīdzīgi, īpaši kaimiņiem, to uzskatot par svētu pienākumu.
Pēc nelaimes, kad ugunsgrēkā viņi pazaudē savu mazo Trīnīti,
saimniece sāk zaudēt ticību un ir ieļaunojas uz Dievu, bet
Oļiņtēvs, kaut lielās bēdās, tomēr, to pieņem un zina, ka
Dievs vienmēr visu zina labāk nekā cilvēki. Bet, kad sākas t.s.
mērnieku laiki un domas par audžumeitas Lienas izprecināšanu, tad
materiālās vērtības Oļiņu dzīvē sāk ieņemt daudz nozīmīgāku
vietu starp viņu dzīves vērtībām nekā iepriekš.
Romānā
ir arī daudz citu personāžu, kuri ar dzīvu ticību gan neizceļas,
kaut ticība ir uz viņu lūpām, bet ne sirdīs. Piemēram, Pietuku
Krustiņš, Prātnieks, Švauksts, Ķencis un citi runas vīri,
manuprāt, autoru skatījumā šie personāži lasītājam nodrošina
humoru. Pietuku Krustiņš ar savām skaistām un it kā padievīgām
runām no vienas puses un lielo plītēšanu godos, no otras puses,
Ķencis, kurš krogā ir it kā miera veicinātājs un taisnības
aizstāvis, tajā pašā laikā aizlaižas ar tirgū nospertu aunu
utt.
Arī
mūsdienu cilvēkiem šī romāna personāži ir kā prototipi, jo
arī tagad netrūkst ne Švaukstu, ne Prātnieku, kuri dzīvo pēc
principa: „Izdzīvo stiprākais” neievērojot vājāko trūkumus.
Bet ir arī tādi, kuri līdzīgi Annužai, Ilzei, Kasparam dzīvo
patiesībā, taisnībā un mīlestībā, kuri nav pasaules bērni,
bet ir Dieva bērni, kuri tiecas pēc tās mantas, ko nebojā rūsa
un nesaēd kodes un viņi iet pret pasaules straumi pretī
augstākajam, mūžīgajam mērķim. Arī par viņiem varētu lasīt
pēc 130 gadiem un aizdomāties, kas dzīvē ir vērtības.
Autors:
diak. Renārs Birkovs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru