Par
seksu šodien runā visi. Sekss ir viegli pieejams. Seksu var redzēt
skatoties mūzikas klipus, filmas, reklāmas, lasot grāmatas. Sekss
tiek slavināts dziesmu tekstos... domāju, neviens nenoliegs, ka
sekss ir kaut kas ļoti labs, kārdinošs, aktuāls (man varētu
vienīgi iebilst puritāniski reliģiski fanāti, vai arī tie, kas
pilnīgi visu nicina).
Pamazām,
kad sākam sevi apzināties kā seksuālas būtnes, sākam ievērot
atšķirības starp zēniem un meitenēm un kad mums šīs atšķirības
sāk iepatikties, mēs sākam interesēties par seksu. Sākumā tiek
ievākta informācija par šo interesanto un vilinošo parādību.
Parasti
par ”uzticamākajiem avotiem” tiek uzskatīta draugu pieredze,
televīzijā redzētais vai arī vispārējais sabiedrības
noskaņojums. Piemēram, kad es mācījos pamatskolā un ar pārējiem
zēniem sākām interesēties par seksu, informāciju smēlāmies no
speciāli šim tematam veltītiem žurnāliem, kuros bija ārkārtīgi
maz tekstu, bet bildes tik pat daudz cik sākumskolā lasītajos
komiksos, ja ne vairāk... vēlāk tiek piemeklētas attiecīgas
filmas, kuras pēc tam tiek pārrunātas visos brīvajos brīžos.
Tad ir arī bioloģijas vai veselības mācības priekšmets, kur
tiek paskaidrots žurnālos un filmās redzētais, kas tur notiek, kā
jārīkojas u.t.t. uz skolu nāk ciemos „papardes
zieds”, kas izdala prezervatīvus,
mazliet apstāsta kā dzīvē tos lieto, un iedrošina: ejiet un
dariet jūs tā pat.
Protams,
ka pēc šādas izglītošanās un pie milzīgā hormonu spiediena,
to visu gribās pamēģināt, izjust to baudu par kuru ir stāstījuši
citi, vienkārši apmierināt dabisku vajadzību... un tāda ir ari
pa lielam visas sabiedrības doma – sekss ir dabisks, to noteikti
jāpamēģina, tas sniedz lielisku baudu, kuru nevajag sev
aizliegt...
Tai
pat laikā runājot par seksu šad tad, bet ļoti reti, parādās
tāds termins kā... šķīstība – ļoti nepopulārs, novecojis
termins, kas lielākajā sabiedrības daļā izsauks smīnu...
Cilvēki, kas nav pārgulējuši
vidusskolas vai vismaz augstskolas laikā, ir vai nu meļi (viņi
vienkārši neatzīstas šajā faktā), vai arī neveiksminieki.
Savukārt, cilvēki, kas paši izvēlās šķīstību, tiek uzskatīti
par mazliet dīvainiem, jo kas tā par utopiju gaidīt savu īsto
vienīgo līdz kāzām, kad visi ar to nodarbojas, visi tā dara un
tas taču ir tikai normāli.... runājot par sabiedrības domu ir
veikts interesants pētījums, kuru var apskatīt šeit:
Pētījums
pierāda, ka mēs sekojam baram pat pilnīgi absurdos gadījumos,
baidīdamies būt atšķirīgi. Bet kā tad ir? Vai tiešām būt
nevainīgam
ir tik nenormāli un greizi? Vai tiešām sabiedrības doma par
brīvām attiecībām ir tā pareizā un pieņemamākā? Ir jāuzdod
sev šāds jautājums – ar kādu nodomu es vēlos nodarboties ar
seksu? Vai tas ir tāpēc, ka man to ļoti gribās? Vai tāpēc, ka
visi taču tā dara un, ak vai, es vēl neēsmu paspējis zaudēt
nevainību?! Varbūt man vienkārši nav ko darīt? Kāpēc vispār
pastāv tāds sekss un seksuālā atšķirība? Vai tāpēc, ka tas
sniedz lielisku baudu? Tāpēc, lai radītu pēcnācējus?
Ja
mēs ar seksu nodarbojamies vajadzības vadīti un tāpēc, ka
gribam, darām to egoistisku mērķu vadīti un patiesībā
izmantojam otru cilvēku. Atceros kādu sarunu ar meiteni, ar kuru
iepazinos internetā. Mēs kā reizes pļāpājām par seksuālajām
attiecībām, un es viņai uzdevu jautājumu vai viņa tiešām jūtās
apmierināta un laimīga, kad remdē savu vientulību un alkas pēc
baudas seksuālajās attiecībās. Uz jautājumu viņa man atbildēja
izvairīgi ar pretjautājumu: "Vai
tu pats jūties apmierināts, kad tev nolaižas turpat kur sacēlās?"
Viņas jautājums mani ļoti uzrunāja no kura es izdarīju šādu
secinājumu: ja jau tev ļoti gribās, tad kāpēc gan nesniegt
ķermenim to, ko tas prasa. Bet, ja es nodarbojos ar seksu tikai tad,
kad man sagribas, iznāk, ka es izmantoju otru cilvēku savu vēlmju,
instinktu apmierināšanai... sanāk, ka otrs cilvēks no kura gūstu
baudu, man ir līdzeklis, lieta, kuru izmantoju, kad ievajagās...
protams, parasti par partneri tiek atrasts tāds pats hormonu
nomocīts vienaudzis, kuram ļoti gribās,
un tā mēs abi izdarām to, ko daba prasa; paldies tev, ka atļāvi
tevi izmantot vajadzību apmierināšanai...bet tai pat laikā
nespējam atbildēt uz jautājumu vai tiešām esam apmierināti un
laimīgi!
Bieži
vien šī ”gribēšana” tiek apmierināta vienatnē, kas tikai
izceļ to, ka sekss tiek izmantots egoistiskām vajadzībām – man
vajag un es apmierinu savas vajadzības, protams, forši ir, ja vari
to darīt ar kādu, bet principā es varu tikt galā arī pats/pati,
un tā pat ir ērtāk...
No
šādas seksa izpratnes un savu vēlmju apmierināšanas, mums rodas
daudz problēmu. Rodas negaidīti bērni, līdz ar to stress, tas
ietekmē gaidāmo bērnu, viņš piedzimst un aug nervozs,
nepacietīgs, grūti valdāms, ar zemu pašvērtējumu, jo nav
gaidīts. Citreiz negaidītā dzīvība tiek iznīcināta abortā.
Šādi apmierinot savas vajadzības, kad sagribas, ir grūtāk
komunicēt ar citiem, citi mums ir līdzeklis mērķu sasniegšanai,
sagaidām palīdzību, bet nevēlamies to dot. Apmierinoties vienatnē
kļūstu noslēdzies, pašpietiekams, jo man taču neviena nevajag
varu ar visu tikt galā pats...
Svarīgi
atcerēties, ka sekss ir cieši saistīts ar jēdzienu mīlestība!
Mani uzrunā šāds teksts:
„Seksualitāte,
kurā vīrietis un sieviete atdodas viens otram vienīgi laulātajiem
paredzētos aktos, nebūt nav kaut kas tīri bioloģisks, bet
attiecas uz cilvēka kā tāda iekšējo kodolu. Tā realizējas
patiesi cilvēciskā veidā vienīgi tad, ja ir tās mīlestības
sastāvdaļa, ar kuru vīrietis un sieviete pilnīgi saistās līdz
pat nāvei. Pilnīga fiziska atdošanās būtu maldi, ja tā nebūtu
pilnīgās atdošanās zīme un auglis.”
Jānis Pāvils II "Familiaris
Consortio”
Iepriekšējais
pāvests, tātad, uzsver, ka sekss ir kas vairāk par tīri
bioloģisku vajadzību! Tas ietver visu mūsu būtni, mūsu
attiecības. Tas ir vaids kā fiziski sevi pilnībā dāvāju otram.
Tā sanāk melošana, kad atdodos otram fiziski, bet neesmu gatavs
otram dāvāt arī savu dzīvi un sirdi, neesmu gatavs uzņemties
atbildību... tāpēc arī Baznīca tik ļoti iestājas par šķīstību,
tāpēc saka nē pirmslaulību attiecībām, jo tas ir pretrunā
mīlestībai! Kad pāris viens otram publiski apsola uzticību un
mīlestību līdz pat nāvei, tad viņi šo savu mīlestības
dāvāšanu var izpaust arī fiziskā veidā! Ne tikai var, bet
Baznīca iesaka un mudina pārus dzīvot pilnīgu laulāto dzīvi
apliecinot savu mīlestību viens otram arī fiziski.
Interesanti
ir arī tas, ka sabiedrība, lai arī atbalsta seksuālas attiecības
neprecēto starpā un šķīstību uzskata par kaut ko neparastu,
tomēr laulības pārkāpšanu nosoda. Tiek teikts fui
vīriešiem un sievietēm, kas laiž pa
kreisi un krāpj otras pusītes.
Interesanta ir kāda studenta atbilde uz jautājumu, kāpēc viņš
vēl nav pārgulējis ar savu draudzeni. Viņš teica tā: „es vēl
nezinu, ko es precēšu, bet es nevēlos šodien nodot manu nākamo
sievu.” Tad, kad šis students skaidri zinās ar ko kopā viņš
vēlas pavadīt savu atlikušo dzīvi, ar kuru meiteni vēlās
dalīties it visā, kas viņam ir, un, kad viņš to būs viņai
apsolījis, tad arī viņš varēs patiesi un ekskluzīvi šai
meitenei apliecināt savu uzticību arī fiziskā veidā. Ar
seksuālajām attiecībām viņi kļūs vēl vienotāki.
Tāpēc
tie cilvēki, kas izvēlās gaidīt un cenšas dzīvot šķīstībā
nav nemaz tik lieli pamuļķīši
vai neveiksminieki. „Būt šķīstam nozīmē mīlēt ar nedalītu
sirdi” saka jauniešu katehisms. Es domāju, ka ikvienam patiktu
apzināties, ka viņu mīl īpaši, ka viņam tiek dāvāts viss un
viņš ir gaidīts, viņam ir gatavots un dāvāts kaut kas īpašs,
kas ir rezervēts tikai viņam un nevienam citam! Nodarbojoties ar
seksu ārpus laulības izmēģinājuma pēc, manī nav harmonijas. Ar
ķermeni es saku: es tev atdodu visu, pat savu ķermeni, bet tas
nesaskan ar manu iekšējo nostāju. Prātā es paturu iespēju, ka,
tā kā neesam laulāti, es varu tevi atstāt, ja gadījumā vēlāk
man kāds cits iepatīkas vairāk, vai arī es vispār negribu
uzņemties saistības ar tevi uz visu dzīvi. Mūsu ķermeņa valoda
nesaskan ar mūsu nostāju. Es nevaru teikt pat ar savu ķermeni
kādam „es tevi mīlu”
tā laiku pa laikam, vai tikai izmēģinot. Tad šie vārdi nav
autentiski!
Lūk
kāpēc šķīstība patiesībā ir tik aktuāla. „Tā iemāca mūs
apņēmīgi un apdomīgi pakārtot savas erotiskās tieksmes
mīlestībai un pretoties kārdinājumiem meklēt nepiedienīgus
attēlus mēdijos, vai arī izmantot otru kā līdzekli paša baudas
sasniegšanai.” (atkal citēju jauniešu katehismu) Šķīstība
palīdz mums dzīvot iekšējā harmonijā.
Seksuālās
attiecības ir saistītas ar lielu atbildību un uzticību. Jāatceras
ne tikai to, ka sekss ir īpašs laulāto attiecību veids, kurā
tiek apliecināta pilnīga nedalīta mīlestība, bet arī to, ka no
šīs nedalītās mīlestības apmaiņas rodas jauna dzīvība.
Mīlestība nekad nav ierobežota kādā šaurā attiecību lokā.
Mēs visi esam aicināti dalīties savā mīlestībā ar citiem. Tā
laulātie, dāvādami viens otram sevi, līdz ar to paši dāvā
dzīvību bērnam, viņu mīlestības dzīvam atspulgam.”(Jānis
Pāvils II) Mīlestība neieslēdzas
tikai starp laulātajiem, bet tā vēlās izplesties un dalīties ar
citiem.
Šķīstība
no mums prasa daudz spēka un noteikti nebūs viegli izturēt, bet
tas ir tā vērts. Bet vēl līdz šim nevienu neesmu dzirdējis
sakām, ka viņš/viņa nožēlotu, ka ir cīnījušies par šķīstību.
Pamēģini arī tu! Vai
esi gatavs cīņai par uzticību savai nākamajai sievai/vīram, lai
saglabātu sevi kā īpašu dāvanu otram?
P.S.
ja tev ir gadījies pakrist, nekas! Nekad nav par vēlu sākt cīņu
no jauna! Lai arī tev nav izdevies saglabāt šķīstību, tu vari
apņemties to sargāt turpmāk!
P.P.S.
Ja tev līdz šim ir izdevies būt uzticīgam savam nākamajam
laulātajam draugam, palīdzi tiem, kam gadījies nenoturēties, bet
nenosodi!
Autors: Sem. Pēteris Skudra
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru