Dārgie
brāļi un māsas,
Pagājušo
trešdien es
runāju par
lūgšanu pirmajā
Atklāsmes grāmatas
daļā. Šodien
apskatīsim otro
grāmatas daļu.
Kamēr pirmajā
daļā lūgšana
tiecas uz
Baznīcas iekšējo
dzīvi, tad
otrajā daļā
uzmanība aptver
visu pasauli;
Baznīca taču
ceļo vēsturē,
pieder tai
saskaņā ar
Dieva plānu.
Sapulce, kura
klausoties Jāņa
vēstī, kā to
stādīja priekšā
runātājs, ir no
jauna atklājusi
savu pienākumu
iesaistīties Dieva
valstības attīstīšanā
kā „Dieva un
Kristus priesteriem”
(atkl 20:6; sal
1:5; 5:10), ir
atvērta cilvēku
pasaulei. Un šeit
parādās divi
dzīves veidi
kopīgās dialektiskās
attiecībās. Pirmo
varētu definēt
kā „Kristus
sistēmu”,
kurai sapulce ir
laimīga piederēt,
un otru – kā
„valstībai un
derībai pretēju
pasaulīgu sistēmu,
kas darbojas
ietekmējoties no
Ļaunā”, kurš
ar vīriešu un
sieviešu maldināšanu
cenšas radīt
pasauli, kura ir
pretēja tai,
kādu to vēlas
Kristus un Dievs
(sal. Pontifikālā
Bibliskā komisija,
Bibbia e
Morale. Radici
bibliche dell’agiare
cristiano,
70). Tātad
sapulcei ir jābūt
spējīgai labi
izprast vēsturi,
mācoties izšķirt
notikumus ar
ticību, lai
sadarbotos ar tās
gaitu Dieva
valstības izplatīšanā.
Un šis izpratnes
un izšķiršanas
darbs kopā ar
darbošanos ir
saistīts ar
lūgšanu.
Pirmkārt
pēc uzstājīga
Kristus aicinājuma,
kurš izskan
septiņas reizes
pirmajā Atklāsmes
grāmatas daļā:
„tas, kuram ir
ausis, lai
klausās, ko Gars
saka Baznīcām”
(Atkl 2:7, 11,
17, 29; 3:6,
13, 22), sapulce
ir aicināta
pietuvoties debesīm,
lai redzētu
realitāti ar
Dieva acīm; un
šeit no jauna
atklājam trīs
simbolus, atsauces,
no kurām aizsākt
vēstures izpratni:
Dieva troni, Jēru
un grāmatu (sal.
Atkl 4:1 –
5:14).
Pirmais
simbols ir
tronis, uz kura
kāds ir
nosēdināts, kuru
Jānis neraksturo,
jo tas ir
pāri jebkādai
cilvēciskas attēlošanas
iespējai. Jānis
var vienīgi dot
mājienu par tā
skaistuma apziņu
un prieku, ko
viņš tā
priekšā izjūt.
Šī noslēpumainā
būtne ir Dievs,
visvarenais Dievs,
kurš nepaliek
ieslēgts debesīs,
bet padara sevi
tuvu cilvēkam,
nodibinot derību
ar viņu;
neizskaidrojamā, bet
patiesā veidā
Dievs padara savu
balsi, kuru
simbolizē pērkons
un zibens,
dzirdamu vēsturē.
Ir dažādi tēli,
kas parādās ap
Dieva troni, tādi
kā divdesmit
četri vecākie
un četras dzīvās
radības, kuras
nepārtraukti slavē
vienīgo vēstures
Kungu. Tātad
pirmais simbols
ir tronis.
Otrs
simbols ir
grāmata, kas
satur Dieva plānu
par notikumiem un
cilvēkiem; tas
ir cieši
aizzīmogots ar
septiņiem zīmogiem
un neviens to
nevar izlasīt.
Šīs cilvēciskās
nespējas priekšā
izprast Dieva
nodomu Jānis jūt
lielas skumjas,
kas liek viņam
raudāt. Tomēr
ir arī līdzeklis
pret šo cilvēka
apjukumam vēstures
noslēpuma priekšā:
kāds ir spējīgs
atvērt šo
grāmatu un to
izskaidrot.
Un
šeit parādās
trešais simbols:
Kristus, Krusta
upurī nokautais
Jērs, kas tomēr
stāv kājās –
tā ir Viņa
augšāmcelšanās zīme.
Un tieši šis
Jērs, mirušais
un augšāmceltais
Kristus vienu pēc
otra atver
zīmogus un
atklāj Dieva
plānu, pilnīgo
vēstures jēgu.
Ko
šie simboli
nozīmē? Viņi
mums atgādina
par ceļu, kas
ejams, lai spētu
izzināt vēstures
un mūsu pašu
dzīves notikumos.
Paceļot mūsu
skatienu uz Dieva
Debesīm, patstāvīgās
attiecībās ar
Kristu atverot
savas sirdis un
prātus viņam
personīgā un
kopienas lūgšanā,
mēs mācāmies
saskatīt lietas
jaunā gaismā un
saprast to
patieso nozīmi.
Lūgšana ir, tā
sakot, atvērts
logs, kas ļauj
vērst skatu uz
Dievu, ne tikai
atcerēties galamērķi,
uz kuru mums
jāvirzās, bet
arī atļauj
Dieva gribai
izgaismot mūsu
svētceļojumu uz
zemes un palīdz
to izdzīvot ar
degsmi un
uzupurēšanos.
Kā
Kungs vada
kristiešu kopienu
uz dziļāku
vēstures izprašanu?
Vispirms aicinot
mūs pārdomāt
tagadni, ko mēs
dzīvojam īstenībā.
Jērs atver
pirmos četrus
ruļļa zīmogus
un Baznīca redz
pasauli, kurā tā
atrodas, pasauli,
kurā ir dažādi
negatīvi elementi.
Tur ir ļauni
vīriešu un
sieviešu darbi,
tādi kā
vardarbība, kas
rodas no vēlmes
iegūt, dominēt
vienam pār otru,
ejot pat līdz
pašiznīcināšanai (otrais
zīmogs); vai arī
netaisnība, kad
cilvēki neievēro
tiem dotos
likumus (trešais
zīmogs). Šiem
tiek pievienoti
ļaunumi, kurus
nākas ciest
cilvēkiem, tādi
kā nāve,
izsalkums un
slimība (ceturtais
zīmogs).
Baznīcas
kopiena visu šo
tik ļoti
dramatisko situāciju
priekšā ir
aicināta nekad
nezaudēt cerību,
stingri ticēt,
ka Ļaunā
šķietamā visvarenība
nobāl patiesās
visvarenības priekšā,
kura piemīt
Dievam. Un
pirmais zīmogs,
ko atver Jērs,
satur šo pašu
vēsti. Jānis
stāsta: „es
redzēju un, lūk,
balts zirgs un
tanī jātnieks,
kam bija
šaujamais loks;
un viņam bija
dots kronis, un
viņš uzvarēdams
gāja lai
uzvarētu” (Atkl
6:2). Cilvēka
vēsturē ir
ienācis Dieva
spēks, kurš var
ne tikai
līdzsvarot ļaunumu,
bet pat to
uzvarēt. Baltā
krāsa atgādina
augšāmcelšanos: Dievs
tik ļoti ir
tuvojies, ka Viņš
nonāca nāves
tumsā, lai to
izgaismotu ar
savas dievišķās
dzīves diženumu;
Viņš uzņēmās
uz sevis pasaules
ļaunumu, lai
attīrītu to ar
savas mīlestības
uguni.
Kā
mēs tajā visā
varam attīstīt
kristiešu realitātes
izpratni? Atklāsmes
grāmata mums
saka, ka lūgšana
šo gaismas un
dziļās cerības
skatījumu nodod
katram no mums
un mūsu
kopienām: tā
aicina mūs
neļaut ļaunumam
uzveikt mūs, bet
uzveikt ļaunumu
ar labo, uzlūkot
krustā sisto un
augšāmcelto Kristu,
kurš apvieno mūs
ar savu uzvaru.
Baznīca dzīvo
vēsturē, tā
nenoslēdzas pati
sevī, bet
drošsirdīgi turpina
savu ceļojumu
cauri grūtībām
un ciešanām,
pārliecinoši apliecinot,
ka beigās
ļaunais neuzvar
labo, ka tumsa
nenoslēpj Dieva
spožumu. Tas ir
svarīgs atgādinājums
mums; kā
Kristieši mēs
nekad nedrīkstam
būt pesimistiski;
mēs labi zinām,
ka mūsu dzīves
ceļā bieži
sastopam vardarbību,
melus, naidu un
vajāšanu, bet
tas nespēj mums
laupīt drosmi.
Lūgšana māca
mūs, pāri visam
saskatīt Dieva
zīmes, Viņa
klātbūtni un
Viņa darbību;
galu galā, lai
mēs paši būtu
par labestības
gaismu, kas
izplata cerību
un parāda, ka
uzvara pieder
Dievam.
Šāds
skatījums virza
uz lielāku
slavēšanu un
pateikšanos Dievam
un Jēram:
divdesmit četri
vecākie un
četras dzīvās
radības kopā
dzied „jauno
dziesmu”, kura
cildina darbu, ko
veicis Kristus
Jērs, kurš
„visu darīs
jaunu” (Atkl
21:5). Tomēr šī
atjaunošana vispirms
ir dāvana, kuru
jāizlūdz. Un
šeit mēs
atrodam vēl
vienu elementu,
kuram jāraksturo
lūgšanu: lūgt
Kungu neatlaidīgi,
lai nāk Viņa
valstība, lai
cilvēka sirds
būtu paklausīga
Dieva valdīšanai
un lai tā
ir Viņa griba,
kas vada gan
mūsu dzīvi, gan
pasaules dzīvi.
Atklāsmes
grāmatas skatījumā
šis lūgums ir
attēlots ar
svarīgu uzsvaru:
„divdesmit četri
vecākie” un
„četras dzīvās
būtnes” tur
savās rokās
kopā ar arfām,
kas pavada viņu
dziesmu, „zelta
kausus pilnus ar
vīrāku” (5:8a),
kuras, kā tālāk
ir paskaidrots,
„ir svēto
lūgšanas” (5:8b),
proti, to
lūgšanas, kuri
jau nonākuši
pie Dieva, bet
arī mūsu visu,
kuri turpinām
ceļu. Un mēs
redzam Dieva
troņa priekšā
eņģeli turot
rokā zelta
kvēpināmo trauku,
kurā viņš
turpina bērt
kvēpināmās zāles,
kuras ir mūsu
lūgšanas, kuru
saldā smarža
līdz ar lūgšanām
paceļas pie
Dieva (sal. Atkl
8: 1 – 4).
Tas ir simbols,
kas mums pastāsta
kā visas mūsu
lūgšanas – ar
visu iespējamo
ierobežotību, piepūli,
nabadzību, sausumu
un nepilnību,
kas tām var
būt – ir, tā
sakot, attīrītas
un sasniedz Dieva
sirdi. Citiem
vārdiem sakot,
mēs varam būt
droši, ka
nepastāv liekas
vai veltīgas
lūgšanas; neviena
lūgšana netiek
noniecināta. Un
lūgšanas tiek
uzklausītas, pat,
ja dažreiz
atbilde ir
noslēpumaina, jo
Dievs ir
Mīlestība un
bezgalīga Žēlastība.
„Eņģelis”,
raksta Jānis,
„paņēma kvēpināmo
trauku un
piepildīja to ar
uguni no altāra
un meta to
uz zemi; un
parādījās pērkona
grāvieni, skaļas
balsis, zibens
uzplaiksnījumi un
zemestrīce” (Atkl
8:5). Šī
līdzība nozīmē
to, ka Dievs
nav vienaldzīgs
pret mūsu
lūgumiem, viņš
iesaistās un
liek just savu
spēku, sadzirdēt
savu balsi uz
zemes, viņš
sadrebina un
satricina Ļauno
iekārtu. Bieži,
kad mēs
konfrontējamies ar
ļaunumu, mums ir
sajūta, ka esam
nespēcīgi, bet
tieši mūsu
lūgšanas ir
pirmā un
visefektīvākā atbilde,
kādu varam vien
dot un tās
stiprina mūsu
ikdienas pūliņus
izplatīt labo.
Dieva spēks
padara mūsu
vājumu auglīgu
(sal. Rom 8:
26 – 27).
Es
vēlos noslēgt,
atsaucoties uz
noslēguma dialogu
(sal. Atkl 22:
6 – 21). Jēzus
pāris reizes
atkārto: „Raugi,
Es nāku drīz”
(Atkl 22: 7,
12). Šis
apgalvojums ne
tikai norāda uz
to, kas gaidāms
nākotnē laiku
beigās, bet arī
uz tagadni: Jēzus
nāk, viņš mājo
tajos, kas tic
Viņam un uzņem
Viņu. Svētā
Gara vadībā
sapulce tad
atkārto Jēzum
neatlaidīgu aicinājumu,
lai Viņš kļūst
mums tuvāks:
„nāc” (Atkl
22: 17a). Tā
ir kā „Līgava”
(22: 17), kura
kvēli ilgojas
pēc laulības
pilnības. Aicinājums
atkārtojas trešo
reizi: „Amen.
Nāc, Kungs Jēzu”
(22: 20b); un
runātājs nobeidz
ar vārdiem, kuri
parāda šīs
klātbūtnes nozīmi:
„ Kunga Jēzus
žēlastība lai
ir ar visiem”
(22: 21).
Atklāsmes
grāmata, neskatoties
uz tās simbolu
sarežģītību, iesaista
mūs ārkārtīgi
bagātā lūgšanā,
kuras dēļ arī
mēs klausāmies,
pielūdzam, pateicamies,
kontemplējam Kungu
un lūdzam Viņam
piedošanu. Tās
struktūra, kā
izcilai kopienas
liturģiskai lūgšanai,
ir arī spēcīgs
aicinājums atpazīt
Euharistijas neparasto
un pārveidojošo
spēku. Es
sevišķi vēlos
mudināt būt
uzticīgiem svētdienas
Misei Kunga
dienā, svētdienai,
kas ir patiesais
nedēļas centrs!
Lūgšanas bagātība
Atklāsmes grāmatā
ir līdzīga
dārgakmenim, kurš
ir daudzšķautnains,
bet kura vērtība
ir atkarīga no
tā vienīgās
centrālās sirds
tīrības. Līdzīgi
lūgšanu raisošās
formas, kuras mēs
sastopam Atklāsmes
grāmatā liek
mirdzēt unikālajai
un neaprakstāmajai
Jēzus Kristus
vērtībai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru