Baznīcas
liturģija visa gada laikā pārdomā svarīgākos Jēzus šīs zemes
dzīves notikumus tiem atbilstošajās svētku dienās. Viens no
tādiem ir Jēzus upurēšana svētnīcā, kas tiek svinēta 2.
februārī. Par šo Jēzus šīs zemes dzīves notikumu mēs lasām
Lūkasa Evaņģēlija 2. nodaļā no 22. līdz 39. pantam. Jūdu
likums noteica to, ka jaundzimušais bērns četrdesmitajā dienā ir
jānes uz svētnīcu, lai viņu veltītu Dievam. Tāpat arī Jēzus
tika nests uz svētnīcu šajā četrdesmitajā dienā, kas Baznīcas
liturģijā tiek svinēta 2. februārī, tātad četrdesmit dienas
pēc 25. decembra, kad Baznīca svin Kristus dzimšanas svētkus.
Šī
Jēzus upurēšana svētnīcā nav vienkārša jūdu likuma
izpildīšana, bet šī Jēzus upurēšana sevī ietver dziļu
simbolisku nozīmi. Šajās pārdomās vēlos izcelt trīs svarīgākās
atziņas attiecībā uz Jēzus upurēšanu un šo svētku dienu: 1)
Gaismas simbols saistībā ar šo notikumu; 2) Simeona pravietojums
Jaunavai Marijai; 3) Dievam veltīto jeb konsekrēto personu saistība
ar šo svētku nozīmi.
Pirmkārt,
par gaismas simbolu mēs lasām:
‘’Gaismu apgaismot pagānus un par slavu saviem Izraēļa ļaudīm.” (Lk. 2,32)
Šie Simeona
izsacītie vārdi apliecina to, ka Jēzus ir šī gaisma, kas
apgaismo visas pasaules tautas. Gaisma, ko Jēzus dod ikvienam
cilvēkam un tas norāda uz to, ka pestīšana ir domāta visiem. Katram cilvēkam ir pieejama šī Kristus gaisma. Tāpēc arī
šī diena tiek dēvēta arī par sveču dienu, jo svece ir gaismas
avots tumsā. Šajā svētku dienā baznīcās tiek svētītas
sveces, kuras ticīgie nes uz mājām un īsteno Kristus vārdus:
„Jūs esat pasaules gaisma, pilsēta, kas stāv kalnā nevar būt apslēpta.” (Mt. 5,14)
Šīs sveces norāda uz Lieldienu sveci, kas
ir šīs ‘’pasaules gaismas’’ avots – pats Kristus. Šīs
svētītās sveces mums ikdienā atgādina par Kristu kā gaismu un
glābēju. Vietām ir saglabājusies tradīcija, ka ticīgie šīs
svētītās sveces aizdedz vētras un negaisa laikā.
Zīmīgi
ir Simeona vārdi Jaunavai Marijai:
„Redzi Viņš ir likts par krišanu un augšāmcelšanos daudz ļaudīm Izraēlā un par zīmi, kam runā pretī. Un tev pašai caur dvēseli zobens spiedīsies, lai daudz siržu domas nāktu zināmas.” (Lk. 2, 34 -35)
Kaut gan Kungs
Jēzus vēl ir mazs bērns, bet jau tiek pravietotas par Viņu lielas
lietas. Kā mēs zinām, ka šis pravietojums piepildās Lieldienu
noslēpumā jeb Kristus nāves un augšāmcelšanās noslēpumā. Šī
Jēzus upurēšana iezīmē Jaunās Derības sākumu un jauno
priesterību, kurā pats Dieva Dēls ir svētnīca, priesteris un
upuris. Jēzus upurēšana ir zīme tam, ka Jēzus upurē pats sevi,
lai izpirktu mūsu grēkus. Tāpat arī Jaunavai Marijai tiek
pravietotas ciešanas, kas būs līdzdalība Viņas Dēla ciešanās,
kas norāda uz Marijas lielo lomu gan Jēzus dzīvē, ciešanās,
nāvē pie krusta un augšāmcelšanās, gan Baznīcas dzīvē caur
diviem gadu tūkstošiem.
Baznīca
šo dienu svin arī kā konsekrēto jeb Dievam veltīto cilvēku
dienu. Dievam veltītie cilvēki šajā Jēzus upurēšanas svētnīcā
kontekstā ieņem īpašu vietu. Dievam veltītie cilvēki ir
upurējuši savu dzīvi Dievam, Viņam kalpojot, atsakoties no
ģimenes dzīves, citiem vārdiem sakot, ir pilnīgi atdevuši savu
dzīvi Dieva rokās. Tas nav tāpēc, ka viņiem nepatiktu ģimenes
dzīve vai nepavisam nesaistītu laicīgās pasaules lietas, gluži
otrādi, viņi no šīm lietām atsakās, lai kalpotu Dievam, jūtot
savās sirdīs šo Dieva aicinājumu. Šīs personas nepārstāj būt
cilvēki arī pēc šī lēmuma pieņemšanas, jo cilvēciskās
īpašības viņos paliek, kā labās tā sliktās un cilvēciskā
veidošanās viņos turpinās arī pēc viņu konsekrācijas. Viņi
nepārstāj iet pie grēksūdzes, bet turpina to darīt daudz dziļāk.
Šie cilvēki atsakoties no labajām lietām, kā piemēram ģimene,
pilnībā atdod sevi Dievam un apustuļa Pāvila vārdiem runājot -
viņu dzīve ir Kristus.
Lūgsim
šajos svētkos, lai Dievs dod mums savu gaismu un dara mūs par šīs
gaismas nesējiem un stiprina mūs pašaizliedzībā un upurgatavībā
sekojot Kristum.
Autors: Diak. Renārs
Birkovs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru