Svētais Jāzeps bija Jaunavas
Marijas līgavainis un Bērna Jēzus audžutēvs. Līdzās Jaunavai Marijai viņš bija
pirmais, kas pagodināja Dieva Dēlu. Svētais Jāzeps sargāja un rūpējās par
Mariju, kad viņa gaidīja Bērnu un kad laida Viņu pasaulē. Kopā ar Jaunavu Mariju
viņš nesa Bērnu Jēzu uz Jeruzalemi, lai veltītu Viņu Dievam. Pēc eņģeļa pavēles
Jāzeps ņēma Jēzu un Viņa Māti un bēga uz Ēģipti, lai paglābtu Bērnu no Heroda
draudiem. Pēc atgriešanās viņš ar galdnieka darbu gādāja iztiku Svētajai
Ģimenei.
Viss,
ko zinām par Jaunavas Marijas līgavaini un Jēzus audžutēvu, nāk no Svētajiem
Rakstiem. Mēs zinām, ka viņš bija galdnieks, strādnieks. Viņš nebija bagāts, jo
tad, kad devās uz svētnīcu, lai Jēzu apgraizītu, viņš salika upurī vienu pāri
ūbeļu vai divus jaunus baložus, kas tika atļauts tikai tiem, kuri nevarēja
atļauties upurēt jēru (Lk 2,24).
Neskatoties
uz viņa pazemīgo darbu un stāvokli sabiedrībā, Jāzeps nāk no ķēniņa Dāvida –
varenākās Izraēļa cilts (Mt 1, 1 – 16; Lk 3,23 – 38). Arī eņģelis, kurš Jāzepam
paziņo par Jēzus dzimšanu, uzrunā viņu kā „Dāvida dēlu,” tāds pats tituls tiek
lietots, uzrunājot Jēzu.
Mēs
pazīstam Jāzepu kā uzticīgu un paklausīgu visam, ko vien Dievs no viņa lūdza,
nezinot – kāds būs iznākums. Jāzeps mīlēja Jēzu. Viņš raizējās par Bērna
drošību, kas bija viņam uzticēts. Jāzeps ne tikai atstāja savas mājas, lai
aizsargātu Jēzu, bet atgriežoties apmetās necilajā Nācaretē, lai pasargātu
Jēzus dzīvību. Varam arī būt pārliecināti, ka Jāzeps Jēzu audzināja kā savu
paša dēlu, jo Nācaretes iedzīvotāji par Jēzu saka: „Vai šis nav Jāzepa dēls?”
(Lk 4,22)
Svētā
Gara iedvesmots, evaņģēlists Matejs Jāzepu sauc par taisnīgu vīru (Mt 1,19), un
evaņģēlijā aprakstīties notikumi mūs pārliecina, ka viņa dzīvē vienmēr ir
valdījusi dziļa ticība, paļāvība un paklausība Dievam; ka viņš ir bijis tīras
sirds cilvēks un rūpīgs savas ģimenes galva.
Jēzus
audžutēva vārds parādījās pirmo gadsimtu svēto sarakstos 9. un 10. gs.. Pirmā
baznīca sv. Jāzepa godam tika veltīta 1129. gadā Boloņā. Pāvests Benedikts XIV
liecina: „Karmela tēvi bija pirmie, kuri ieviesa sv. Jāzepa kultu Rietumos.”
Tikai pāvesta Siksta IV pontifikāta laikā (1471 – 1484) sv. Jāzepa godināšana
kristiešu vidū sāka izplatīties ļoti strauji un plaši, īpaši darbaļaužu vidū.
1870. gadā pēc bīskapu un ticīgās tautas lūguma Pijs IX svēto Jāzepu
izsludināja par visas katoļu Baznīcas aizbildni. Viņš ir arī aizbildnis
galdniekiem un sociālajam taisnīgumam. Baznīcā svinam divas sv. Jāzepa svētku
dienas: 19. martā – Jāzepa – Vissvētākās Jaunavas Marijas līgavaiņa diena un 1.
maijā – sv. Jāzepa – strādnieka diena.
Svēto
Jāzepu godina kā jaunavu sargātāju, ģimeņu aizbildni un visas Baznīcas -
Kristus Mistiskās Miesas - aizstāvi.
Sv. Jānis Pāvils II par
sv. Jāzepu ir sacījis šādi:
„Sv.
Jāzeps izstaro ticību, jo bija
„taisnīgs vīrs” un pilnībā dzīvoja no ticības. Viņš ir svēts, tādēļ ka viņa
ticība ir patiesi varonīga.
Svētie Raksti par sv. Jāzepu runā
maz, tur neatrodam pat vienu vārdu, ko viņš būtu teicis, bet, neskatoties uz
to, pat bez vārdiem viņš parāda savas ticības dziļumu un lielumu.
Sv. Jāzeps ir dižena gara cilvēks.
Viņa lielums ir ticībā ne tādēļ, ka viņš nerunā saviem vārdiem, bet gan tādēļ,
ka viņš klausās dzīvā Dieva vārdos. Viņš klausās klusumā. Jāzepa sirds
nepārtraukti pastāv gatavībā pieņemt patiesību, kura nāk no dzīvā Dieva vārda.
Lūgsim
sv. Jāzepa aizsardzību, lai viņš mūs uzņem savā pastāvīgā patvērumā, lai mēs,
pēc viņa parauga dzīvodami un viņa palīdzības spēcināti, varētu dievbijīgi
dzīvot, svētīgi nomirt un iemantot mūžīgo liksmību Debesīs. Amen.
Raksta
autors: sem. U. Utāns.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru