Pieci Rīgas Teoloģijas Institūta
studenti ir sasnieguši kārtējo posmu ceļā uz priesterību. Divus studentus no
trešā kursa iesvētīs par lektoriem, kas nozīmē, ka viņi kalpos pie Dieva Vārda
altāra, lasot lasījumus. Un trīs ceturtā kursa studenti saņems akolīta
svētības, kas nozīmē, ka viņi ies tuvāk altārim un Svētajā Misē kalpos pie
altāra, pildot misāles asistenta lomu un vajadzības gadījumā drīkstēs dalīt
Vissvētāko Sakramentu.
Baznīca, formējot topošos priesterus, savā
gudrībā pakāpeniski ievada kandidātu šai kalpojumā un pārbauda viņu formācijas
laikā, lai atzītu vai neatzītu par cienīgu un derīgu. Kandidātu vispirms
izvērtē komisija, lai nolemtu uzņemt viņu vai ne.
Nākamais etaps ir ieģērbšana jeb sutanas
saņemšana. Kad kandidāts ir saņēmis sutanu, reti kurš vairs ir spējīgs izšķirt
vai tas ir jaunais priesteris vai vēl tikai students. Šis etaps ir būtisks, jo
ļauj Baznīcai izvērtēt vai kandidāts ir spējīgs būt ar priestera cienīgu stāju
un uzvedību, t.i., vai ir reprezentabls.
Nākamais etaps ir lektorāts. Mises laikā
tiek kalpots pie diviem altāriem: Euharistijas Altāra un Dieva Vārda altāra.
Saņemot šo svētību, kandidāts sāk kalpot pie Dieva Vārda altāra, lasot
lasījumus. Kandidāts pakāpeniski mācās cienīt, mīlēt un kalpot Dieva Vārdam.
Šai etapā Baznīca izvērtē vai kandidāts ir izrīkojies gudri ar viņam
uzticētajiem talentiem, t.i., vai ir nesis augļus. (Mt 25;14-30).
Nākamais etaps ir akolitāts. Saņemot šo
svētību, kandidāts sāk kalpot pie Euharistijas Altāra, Misē asistētjot
priesterim un palīdzot izdalīt Vissvētāko Sakramentu, ja tas ir nepieciešams.
Būtiski ir norādīt, ka kandidāts saglabā jau iepriekš uzticētos pienākumus,
kuriem klāt nāk šie jaunie. Arī šī kalpojuma laikā spēkā paliek līdzība par
talentiem.
Ja arī ar akolitāta pienākumiem kandidāts
tiek sekmīgi un cienīgi galā, tad piektā kursa beigās viņš saņem diakona
svētības. Diakonāts kandidāta jau esošajiem pienākumiem uzliek papildus: lasīt
Evaņģēliju Mises laikā, sprediķot, sagatavot upurdāvanas konsekrācijai un pēc
konsekrācijas visu cienīgi noņemt, kristīt un laulāt.
Rezultātā, ja kandidāts tiek galā ar visiem
saviem pienākumiem un ir atzīts par „krietnu un uzticamu kalpu” (Mt 25;21), tad
Baznīca viņam teiks: „Tu esi bijis uzticams mazās lietās, es tevi iecelšu pār
lielajām.” (Mt 25;21).
Man pašam šis jaunais etaps, kas manā
gadījumā būs lektorāts, nozīmē to, ka Baznīca man uzticas pietiekami, lai ļautu
iet tālāk, kā arī to, ka vēl ar vien vēlos būt priesteris, ja reiz vēl esmu
seminārā, lai pieņemtu šīs svētības.
Bet svētībām būs arī ļoti praktiskas sekas
un pielietojums manā dzīvē: iespēja izkopt prasmi lasīt publiski, mācīties uzņemties
atbildību par uzticētajiem pienākumiem, iemācīšos pārlasīt nākamās dienas
lasījumus savlaicīgi (beidzamais noteikti noderēs, ja kādreiz būs jādomā par
sprediķiem).
Mans vēlējums visiem, kuri saņems šīs
svētības, tai skaitā arī sev, ir atcerēties to, ka svētības, pašas par sevi,
nemaina cilvēka raksturu un tikumisko stāvokli. Cilvēks, kāds viņš ir, saņem
svētības un visu, kas tām nāk līdzi, integrē savā personā, par kuras izkoptību
atbildīgs ir viņš pats. Lai šīs svētības ir kā pamudinājums pilnveidei, nevis
stagnējošai pašapmierinātībai apziņā, ka esmu kaut ko sasniedzis tāpēc ipso facto esmu labs. „Nevis tituls
izdaiļo cilvēku, bet cilvēks titulu.” Makjavelli.
Raksta autors: sem. K. Oliņš
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru