Adventa
vēsture
490. gadā
bīskaps Tūras Perpētijs oficiāli atzina Adventu par grēku nožēlas laiku
Rietumeiropas Franku Baznīcā, uzliekot gavēt. Taču Romas liturģijā Adventa
laiks, kura liturģija attīstījās gadsimtu pēc Franku Baznīcas liturģijas,
nebija grēku nožēlas, bet svētku un prieka laiks, kurš sagatavoja Ziemassvētkiem,
Kristus dzimšanas svētkiem.
13. gadsimtā
tika panākts kompromiss, kas apvienoja franku gavēņa un grēku nožēlas raksturu
ar romiešu Svētās Mises tekstiem un 4 nedēļu ciklu. Adventa laika liturģija
pamatos palika nemainīga līdz pat Vatikāna II koncilam, kurš izdarīja dažas
nelielas izmaiņas, lai skaidrāk ieskicētu Lielā Gavēņa laika un Adventa laika
atšķirības.
Adventa laiks
Vārds
Advents nāk no latīņu valodas, tulkojumā tā nozīmē „atnākšana”, Mūsu Kunga
atnākšana. Jēzus Kristus, nāk pie mums dažādos veidos. Pirmkārt, Jēzus atnāca
pie mums Betlēmē konkrētā vēstures mirklī, aptuveni 2000. gadu atpakaļ. Bet
Baznīcā Adventa laikā mistiskā veidā Viņš nāk pie mums atkal. Otrkārt, Kungs,
Alfa un Omega, nāks mūs tiesāt, tā būs Viņa Otrreizējā Atnākšana. Treškārt,
savā žēlastībā Pestītājs nāk pie mums Euharistijā, kā arī Dieva pasludinātajā
Vārdā.
Viņš nāk pie
mums katra lūdzēja, nabaga un cietēja personā. Mums jābūt gataviem Viņu uzņemt
un sagaidīt, lai arī kurā brīdī Viņš nāktu.
Advents ir
prieka un grēku nožēlas laiks. Prieka laiks, jo mēs nevaram iedomāties neko
brīnišķīgāku par Kristus bērna piedzimšanu. Grēku nožēlas laiks, jo mums
jāsagatavojas, lai tīri varētu saņemt šo dāvanu, Jēzu Kristu.
Adventa
laikā Gloria netiek dziedāta, bet Alleluja tiek saglabāta.
Adventa svētdienas
Adventa
laikā vienmēr ir 4 svētdienas, kā arī 4 pilnas nedēļas. Adventa laika
liturģiskā krāsa ir violeta vai purpura, izņemot trešo Adventa svētdienu, kad
priestera ornātā ir iespējama rozā krāsa.
Katrai
Adventa svētdienai ir sava pamattēma, kas ved tuvāk Ziemassvētku nakts
noslēpumam.
1.svētdiena: Jūsu pestīšana ir tuvu
Pravietis
Isaja aicina atstāt pasaules tumsību un „staigāt Dieva gaismā”. Pasaule ir
ieslīgusi apmierinātībā un iemigusi, tāpēc ir jāatmostas. Šī atmošanās ir
sākums gaismai, rīta blāzmai. Tā ir sagatavošanās garīgai cīņai.
2.Adventa svētdiena: Sagatavojiet Kungam
ceļu!
Vecās un
Jaunās derības pravietis Jānis Kristītājs aicina uz atgriešanos un grēku
nožēlu. Viņš atklāj „svēto ceļu” – ceļu uz pestīšanu. Svētie Raksti aicina uz
samierināšanos, izlīgšanu un atvērtību Svētā Gara darbībai.
3.Adventa svētdiena: Gaudete –
priecājieties!
Apustulis
Pāvils un evaņģēlists Matejs aicina dzīvot garā un pacietībā. Rūpes un bailes
aizsedz Dieva klātbūtni un liek cilvēkam dzīvot, paļaujoties tikai pašam uz
sevi. Bet apziņa par Kunga tuvumu un cerība uz Viņa drīzo atnākšanu stiprina
cilvēku sirdis ar prieku, kas ir Svētā Gara klātbūtnes auglis.
4.Adventa svētdiena: Ak, Pestītāj, atver
debesis!
Advents un
Ziemassvētku laiks mudina uz Marijas godināšanu. Viņa ir Kunga pravietiskā
zīme, ko Viņš caur pravieša Isaja muti pasludina cilvēcei 600 gadus pirms
Kristus piedzimšanas: Lūk, Jaunava ieņems un dzemdēs Dēlu, un Viņa vārds būs
Emanuēls.
"Svētīgi
tie, kas tic,'' teica Jēzus
saviem apustuļiem (sal. Jņ 20, 29). Lai Baznīcas liturģiskā gada sākums ir
auglīgs ticības padziļināšanas un apliecināšanas laiks mums visiem!
Raksta autors: sem.
U. Utāns
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru