Stāsts ar kādu
sākas Bībele, nav viegls, tajā slēpjas noteikta jēga; lasītājs
no paša sākuma ir grūtību priekšā, kas prasa pārdomāšanu un
tādā veidā sekmē dziļāku teksta pazīšanu. Kā pāvests
Benedikts XVI savā darbā Verbum
Domini
saka, ka mums jāpaceļas pāri burtam un jāpievēršas garam.
Pareiza attieksme pret Bībeles tekstiem neizpaužas ar radikālu
pieeju pret tiem, vai, lai izskaidrotu pretrunas, bet prasmē paturēt
dialogu. Mums jāsaprot, ka mums ir darīšana nevis ar zinātnisko
izskaidrošanu, bet ar ticības liecību. Es mēģināšu apgalvot,
ka radīšanas stāsta autoru mērķis ir, nevis skaidrot, bet
attēlot, kas notiek dienu pēc dienas, un atbildēt uz jautājumu,
kāda vieta ir cilvēkam šajā pasaulē. Pamēģināsim izvilkt no
šiem tekstiem pamattēzes un secinājumus.
Kosmoss
ir kārtība.
Līdz radīšanai bija Haoss. Ar Dieva iejaukšanos caur gaismu, caur
to dabisko faktoru, caur kuru pārsvarā Viņš Sevi izpauž ,
-lietas nostājas savās vietās, sākumā tiek radīts laiks, bet
pēc tam parādās izplātījums, laikam bija vajadzīgs izplātījums,
kur īstenoties; tieši tāpēc ūdeņi bija atdalīti no sauszemes.
Radīšanā
ir attīstība.
Viss esošais nebija radīts vienlaicīgi. Tomēr es domāju, ka tas
nedod mums tiesības piedēvēt stāsta autoram evolucionāru
radīšanas ideju Ar savu aprakstu autors grib parādīt, ka Dievs kā
gudrs arhitekts sākumā uzbūvēja mājas, lai iemitinātu cilvēkus.
Kosmoss
ir Dieva radīts.
Visums vienmēr bija atkarīgs no Radītāja. Dievs rada ar savu
vārdu; griežas ar vārdu pie sava radījuma, Viņš tādā veidā
piešķir tam jēgu un stājas kontaktā ar to; ja Dievs uzrunāja
savu radījumu, tad radījums pats runā.. Lūk, kāpēc debesis var
sludināt Dieva godu, tas ir atsaukties uz Dieva vārdu, kas ir
vērsts tām. Interesanti, ka Dieva darbība izpaužas ar trim
dažādiem darbības vārdiem. Dievs runā - pirmatnējs akts ar kādu
pavēl; Dievs dara –tas nozīmē, ka viņš iekļaujas radītajā,
atstājot uz tā savas personiskās pēdas, savu zīmogu; beigās
Dievs redz –tas nenozīmē, ka Dievs apskata radīto, lai
pārliecinātos vai tas ir labi izdevies; Dievs redz visu veselumā,
tas nozīme, ka radītais var būt labs tikai veselumā. Cilvēkam
tiek dots redzēt tikai vienu kādu radītā pusi īsā laika posmā,
tāpēc pasaule šķiet liels noslēpums, un mūsu aprobežotība
rosina mūs uz uzticību un pazemību. Par to runā pēdējās Ījaba
grāmatas nodaļas, kurās Dievs pats ar lielu izteiksmi stāsta par
radīšanu un cilvēku noved pie pazemības un pielūgsmes stāvokļa.
Cilvēks
ieņem centrālo vietu.
Cilvēks ieņem radīšanā vadošo vietu. Jahvistu stāstā redzam,
ka cilvēks bija radīts pirmais, bet priesteriskajā nodaļā-
cilvēks bija radīšanas kronis. Cilvēka daba un īpašības ir
noteiktas ar diviem izteikumiem, kuri sastāda visas bibliskās
antropoloģijas kodolu. Cilvēks kļuva par dzīvu būtni un bija
radīts pēc Dieva attēla un līdzības. Cilvēks - dzīva būtne,
kas radīts no pīšļiem, un kļuva dzīvs pēc dvašas saņemšanas.
Dievs
radīja ne vienkārši cilvēku, bet cilvēku pāri (laulāto pāri).
Ja
pats Dievs veido attiecības, tad acīmredzami cilvēks var izpaust
savu piederību dzīvojot attiecību sistēmā. Jāpasvītro, ka
pirmajā nodaļa cilvēku pāris saņem pavēli vairoties, šī
pavēle nes sevī īpašu Dieva svētību. Par vīrieša un sievietes
attiecībām Bībele saka pašu galveno: cilvēku laulība realizējas
dzimumu dažādībā. Homoseksuālisms un transseksuālisms Vecajā
Derībā tiek nosodīts, kā pretruna normālai radīšanas kārtībai.
Vīrietis un sieviete ir radīti vienā dienā, ko nozīme viņu
vienādību, tomēr šai vienādībai ir noteikums saglabāt partneru
atšķirības, ka arī papildināt vienam otru. Viss ir radīts ne
tikai labi, bet ļoti labi.
Septītā
diena.
Ar vīrieša un sievietes radīšanu noslēdzas pasaules radīšana.
Bet ir kaut kas, kas iekļaujas radīšanā un vienlaikus ir ārpus
tās -septītā diena. Septītajā dienā visi radīšanas darbi ir
pabeigti; teksts saka, ka septītajā dienā Dievs pabeidza visus
savus darbus. Dievs radīja ne tikai debesis, zemi, zvaigznes, augu
un dzīvnieku pasauli. Dievs radīja Sabatu, mieru. Skaidri redzamas,
ka pirmās nodaļas struktūra, kura aptver sešas radīšanas
dienas, parāda autora domu īpaši izcelt Sabata svarīgumu; Sabats
atšķiras no parējām radīšanas dienām. Dievs ne tikai svētīja
to kā svētīja dzīvas būtnes, bet piedēvē tam īpašu nozīmi
un jēgu. Teksta autors radīšanas darbus apraksta noteiktajā
secībā: diena un nakts seko viens otram ar regulāru secību, bet
pēc noteikta laika šī secība tiek pārtraukta ar tādas dienas
atnākšanu, kad ir svētki. Šī diena atnāk, lai atgādinātu
cilvēkam par Radītāju, par to, ka īstais Ķēniņš ir Dievs, no
kura viss nāk un ir atkarīgs. Septītā diena dod jēgu parējām
dienām. Visa radīšana ir it kā liela aktivitāte, bet Sabats
atnes mieru un pārtraukumu. Svinot Sabata dienu Izraēlis demonstrē
un liecina par savu specifisko aicinājumu- liecināt par Dieva
klātbūtni vēsturē.
Tādā
veidā, ne uz dziļu un neticamu pagātni orientē radīšanas
stāsts. Tas arī nedod mums konkrētas zināšanas, bet liek mums
aizdomāties par savu stāvokli šajā radītājā pasaulē, kuru mēs
paciešam vai pieņemam ar prieku, bet kurā mums jādzīvo un kurā
mēs mācāmies, un pret kuru mums ir pienākumi, tāpēc, ka esam
saistīti ar to, ar kopējām ciešanām un cerībām. Šajā
pasaulē, kā cilvēki esam centrā, pakļauti noteiktai kārtībai,
nevis haosam, Dieva radīti, lai attīstītos un veidot attiecības,
un tam visam jānotiek mierā.
Autors: Diak. Vitālijs Filipenoks
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru