Pārdomas
par svētdienas Evaņģēliju 10.03.13
Dod
man īpašuma daļu, kas man pienākas.
Grēki
ir dažādi, daudzveidīgi un daudzpusīgi. Ar grēku sarakstiem ir
piepildītas morālteoloģijas grāmatas. Tomēr garīgie autori
turpina sev jautāt, kāda ir visu netikumu kopīgā sākne. Un vienā
balsī atbild: tas ir egoisms, noslēgtība pret otru, intereses
trūkums pret tuvāko, koncentrēšanas uz sevi. Pazudušajam dēlam
viss ir, bet kopā ar tēvu un vecāku brāļi. Tomēr viņš grib
saraut jebkādas attiecības ar viņiem, saņemt savu daļu, izmantot
viņu tikai priekš sevis. Simboliska noslēgtība izpaužas ar to,
ka viņš dodas uz tālo zemi. Tas nav dīvains, bet parasts stāsts, mums
labi pazīstams. Ir periodi, kad mēs priecājamies citu cilvēku
klātbūtnē, nepiespiesti kontaktējamies ar viņiem, kopīgā dzīve
ar viņiem mums šķiet viegla un brīnišķīga. Un ir tādi laiki,
kad mums gribētos pazust, aiziet tur, kur mūs neviens nepazīst,
paslēpties, aizslēgties, palikt vienatnē ar savām domām.
Pēc
Vladimira Solovjova domām, šī līdzība ir par nāvi un dzīvību.
Grēks nozīme izvēlēties ceļu, kurš ved pie attiecību
pārtraukšanas, tas ir pie nāves, savukārt dzīvība- tas ir
dialogs un pastāvīga komunikācija.
Kad
viņš visu bija iztērējis, tajā zemē izcēlās liels bads.
Neiedomājami,
cik spējīgi ir daži organismi, kuri spēj izdzīvot pat
visgrūtākajos apstākļos. Veseliem cilvēkiem arī ir liels
dzīvības spēks. Iedomāsimies visus tos, kuriem izdevās atgriezties
veseliem un neskartiem no cietumiem vai koncentrācijas nometnēm.
Garīgajā
dzīvē arī ir šis spēks. Bet viņš parādās arī negatīvajā
aspektā: kā garīgās slāpes vai skumjas, piemēram, kad mēs
izdarām nepareizo izvēli.
Ir
dažādu tipu skumjas. Visvienkāršākās ir izraisītas ar banāliem
iemesliem, ar tādām skumjām var tikt galā. Ja mums nepatīk, kā
gatavo šajā kafejnīcā , mēs varam aiziet uz citu; ja mūs
neapmierina mūsu darbs, vienmēr varam pamēģināt to nomainīt.
Bet ja mums nepatīk laiks, tad neko neizdarīsim.
Ir
tādas skumjas, kuras šodien sauc par depresiju un kuras noved pie
cilvēcisko attiecību saraušanas: ar ģimeni, ar draugiem, ar
paziņām- tādas skumjas var sabojāt visu mūsu dzīvi.
Ir
pozitīvas skumjas: neapmierinātība ar sevi, kuras mudina pārskatīt
personīgo dzīvi. Evaņģēlijs to nosauc par atgriešanos, nožēlu,
un apgalvo, ka tādām skumjām ir pārveidojošs spēks.
Es
celšos un iešu pie sava tēva.
Savstarpējais
dialogs rodas tur, kur ir uzticība. Cilvēku atdalīšanās vienam no
otra rodas no egoisma. Noslēgtība noved līdz galējībai, līdz
bēgšanai. Ja ieplīst dambis, nekas cits neatliek kā skriet prom
no ūdens viļņa; ja cilvēks izdarīja noziegumu, viņam jābēg,
ja viņš grib izvairīties no soda.
Bībeles
Dievs uzvedas ne tā kā valsts: Viņš ir Tēvs, un spēj piedot.
Un tad notiek brīnišķā lieta: grēcinieks, saņemot šo
piedošanu, atgriežas, apliecina ticību Dievam. Tam, kas nav
pieradis dzīvot grēkā, vieglāk ir domāt, ka Dievs ir pirmcēlonis
un ka dzīve atalgo labus un soda ļaunus. Bet tas, kurš lūdzas:
„Kungs, apžēlojies par mani grēcinieku!”- izdara ticības aktu,
redz Dievā žēlsirdīgu Tēvu, kurš atmaksā ļaunu ar labu. Kad
tāds cilvēks apliecina ticību, kura dod mūžīgu dzīvi, viņa
vienotība ar Dievu nostiprinās. Tāpēc, tas, kurš lūdz pēc
žēlsirdības, kaut grēka dēļ viņš bija nāves dēls, atkal
kļūs par dzīvības dēlu, pievienojas mūžīgajai dzīvei un
laimei.
No krievu valodas tulkoja: Sem. V. Filipenoks
[Фома
Шпидлик, Размышления
о Евангелии, том II]
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru