“Ja tava labā acs tevi apgrēcina, izrauj to un aizmet no sevis projām, jo labāk tev zaudēt vienu no saviem locekļiem, nekā visa tava miesa tiek iemesta ellē. Un ja tava labā roka tevi apgrēcina, cērt to nost un met no sevis projām, jo labāk tev zaudēt vienu no saviem locekļiem, nekā visa tava miesa tiek iemesta peklē” [Mt. 5,29-30]
Pārlasot
šo rakstu vietu,
katram ticīgajam noteikti
rodas vairāki jautājumi:
kā šos Jēzus
teiktos vārdus jāsaprot,
kā šie vārdi
ir īstenojami dzīvē
utt. Kristietis, kurš
uzsāk kristīgās dzīves
praktizēšanas ceļu vai
arī cilvēks, kurš
ir patiesības un
garīguma meklējumos var
apstāties šajā vietā
Sv. Rakstos un
saprast, ka Dievs
no cilvēka prasa
“sadistisku” sevis
plosīšanu miesīgi vai
garīgi. Bez šaubām
šie Jēzus teiktie
vārdi nav jāsaprot
burtiski, ko apstiprina
jau Baznīcas tēvi
pirmajos kristietības
gadsimtos. Šie vārdi
jāsaprot kā hiperboliski
piemēri. Šos pantus
ir nepieciešams pareizi
interpretēt un Sv.
Raksti ir jālasa
un jāinterpretē tajā
pašā Garā, kādā
tie tika uzrakstīti,
ne mazāk svarīgi
pievērst uzmanību visu
Rakstu saturam un
vienībai, ievērojot visas
Baznīcas dzīvo Tradīciju
un ticības analoģiju,
lai pareizi izceltu
Sv. Rakstu nozīmi
(Vatikāna II koncila
dogmatiskā konstitūcija Dei
Verbum 12).
Lai pareizi
interpretētu
šos
Jēzus
teiktos
vārdus
ir
nepieciešama
hermeneitika,
kas
palīdz
lasītājam
saprast
šos
Jēzus
teiktos
vārdus.
Šie Sv.
Rakstu panti
prasa
radikālu
sekošanu
Kristum,
par ko
jau
liecina
to
saturs,
tāpēc
ir
svarīgi
saprast
šo vārdu
valodas
un
kultūras
kontekstu,
saprast
kā šos
vārdus
skaidro
Baznīcas
mācība
un kā
šie
vārdi ir
īstenojami
katras
personas
garīgajā
izaugsmē.
Runājot
par šiem
Jēzus
teiktajiem
vārdiem,
šī nav
vienīgā
vieta
Evaņģēlijos,
kur Jēzus
runā par
miesas
locekļu
atdalīšanu
no pārējā
ķermeņa.
Evaņģēlijos
pavisam
ir trīs
vietas,
kur Jēzus
runā par
miesas
locekļu
atšķiršanu
no pārējā
ķermeņa
ja tie
ir grēka
iemesls:
"Labāk tev kroplim ieiet dzīvībā, nekā tu ar divām rokām un kājām tiktu iemests elles ugunīs." [Mt 5, 29-30; 18, 8-9]
"Labāk tev klibam ieiet mūžīgajā dzīvībā, nekā tev divas kājas un tiec iemests ellē, neizdzēšamā ugunī" [Mk 9, 43-48]
Tā
ir
dziļa,
pamācoša
doma,
kas
praktiskā
veidā
paskaidro
grēka
būtību
un
norāda,
cik
svarīga
ir
cīņa
pret
grēku.
Evaņģēlists
Sv.
Matejs
bija
muitnieks
pirms
viņš
kļuva
par
Kristus
mācekli
un
pirmie
cilvēki,
kuriem
Matejs
rakstīja
šo
Evaņģēliju
bija
jūdi,
līdz
ar
to
gan
valoda,
gan
teksta
stils
bija
piemērots
ebreju
kultūrai
un
mentalitātei.
Sv.
Matejs,
rakstot šos
vārdus,
tos
lieto
kā
salīdzinājumu,
lai
labāk
parādītu
grēka
ļaunumu,
jo
semītiskajā
jeb
ebrejiskajā
izpratnē
grēkam
ir
sava
vieta
cilvēka
sirdī
un
grēks
spēlē
ļoti
nozīmīgu
lomu
cilvēka
gribā.
Līdz
ar
to
cilvēka
ķermeņa
locekļi
ir
instrumenti
caur
ko
grēks
atklājas.
Acs,
roka
vai
kāja
var
kļūt
par
ļaunuma
avotu
ja
tā
realizē
cilvēka
grēcīgo
iegribu.1
Šie
Jēzus
teiktie
vārdi
ir
līdzeklis,
ar
kuru
Jēzus
mūs
aicina
pretoties
grēkam.
Šis
neparastais
salīdzinājums
un
valoda,
kādā
tas
tika
pasniegts,
ar
ko
mūsu
Kungs
Jēzus
aicina
mūs
pretoties
pret
katru
grēka
izdevību.2
Nav
jāsaprot
burtiski,
ka
kreisā
acs
būtu
labāka
par
labo
vai
mazāk
bīstama
nekā
labā,
jo
ebrejiem
labā
puse
tika
uzskatīta
par
cienījamāku
un
pieklājīgāku
pusi
nekā
kreisā.3
Labā
puse
šajos
Jēzus
vārdos
ir
domāta
kā
lietas,
kas
cilvēkam
var
būt
ļoti
dārgas,
bet
ja
tās
cilvēku
ved
uz
grēku
jeb
šīs
lietas
ir
kā
lamatas
cilvēka
ceļā
pie
Dieva,
tad
no
šīm
lietām
ir
jāatsakās,
lai
arī
cik
tas
būtu
grūti
.
Šī
labā
puse
cilvēkam
var
būt
saistīta
ar
kādu
personas
rakstura
īpašību,
nodarbošanos,
aizraušanos,
vārdu
sakot
-
ar
sirdslietu,
bet
ja
tā
cilvēku
ved
uz
grēku
jeb
attālina
no
Dieva,
tad
no
šīs
sirdslietas
ir
jāatsakās.
Jēzus
mūs
aicina
uz
intensīvu
šo
šķēršļu
novēršanu.
Kā
piemērs
ir
apustuļa
Pāvila
mācība
Korintas
draudzei
1.
Kor.
8,9-12,
kur
lasām
par
problēmu,
kas
saistīta
ar
gaļas
ēšanu,
kas
upurēta
elkiem.
Nobrieduši
kristieši
zin,
ka
šī
ir
vienkārša
gaļas
ēšana,
kas
viņus
neaptraipa,
bet
tas
var
radīt
sašutumu
un
neizpratni
mazāk
nobriedušos
kristiešos.
Tādējādi,
lai
neieļaunotu
mazākos
brāļus
viņi,
tomēr,
atsakās
no
upurgaļas
ēšanas,
lai
arī
cik
nekaitīgi
tas
būtu.4
Atsakoties
cilvēkam
var
būt
morālie
vai
materiālie
zaudējumi,
bet
cilvēkam
ir
jāsaprot,
ka
viņam
sevi
jāpakļauj
upurim,
jācīnās
pret
grēku
par
katru
cenu
un
turklāt
jau
pašā
sākumā.
Upuris
cīņā pret grēku ir jānes arī šodien, arī šodien ir aktuāli
šie Jēzus teiktie vārdi. Mūsdienu sabiedrībā ir vērojama
nejūtība pret upura, atsacīšanās un pašaizliedzības
nepieciešamību. Sabiedrība vairāk pievēršas radītām lietām,
kas pašas par sevi ir labas. Vatikāna II koncils lika uzsvaru uz
Kristus darbu un personu un aicināja visus cilvēkus censties pēc
svētuma, kas ir līdzdalība Kristus dzīvē, kas nevar būt bez
krusta un upura.
1
J.Homerski “Ewangelia wedlug sw Mateusza” 136-137 lpp
2
Nelson “Catholic commentary in Holy Scripture” 862. lpp
3
Sacra Pagina Vol.I Matthew 266 lpp
4
A commentary on Gospel of Matthew. R.E. Ohoch & A. Kirk 66 lpp
Autors:
Diak. Renārs Birkovs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru