Iesākoties
ticības gadam, es nedaudz aizdomājos par ticību un vēlējos
nedaudz tajā ieskatīties un par to padalīties.
„Jo nav neviens cits vārds zem debess cilvēkiem dots, kurā mums lemta pestīšana.” [Ap.d. 4, 12 b]
Teikšu
jau sākumā, ka uz pasaules nav neviena cilvēka, kurš būtu bez
kādas ticības. Katram cilvēkam ir kāda ticība. Tā neaprobežojas
tikai ar kristietību, islāmu, budismu, jūdaismu utt. Ticība
saistās arī ar ideoloģiju, ar to, ka mēs paļaujamies uz kādu,
atdodot savu ticības
drahmu
(ja
ticība būtu kā naudas vienība). Redzam, ka cilvēkā ir
iestrādāta šī ticības, sauksim to, spēja. Filozofijā ir
termins Capax
Dei
(spējīgs
uz Dievu). Cilvēks ir spējīgs
tvert
patiesību
par to, ka eksistē Dievs. Viss ir atkarīgs no cilvēka gribas
(pieņemt to vai nē) un Dieva žēlastības (dāvanas).
Ielūkosimies
kādā
konkrētā
gadījumā,
lai
būtu
vairāk
saprotama
šī
ideja
par
to,
ka
katrs
cilvēks
ir
ticības
spējīgs.
Piemērs
– mūsu
latvju
tauta.Reiz
bijām
pagāni,
bet
vienu
dienu
atbrauc
Meinards
un
sāk
sludināt
(gribu
likt
uzsvaru
uz
to,
ka
šis
augustīniešu
kanoniķis
neienāca
ar
uguni
un
zobeni,
kā
to
izcilā
veidā
propagandēja
Padomju
Savienība,
un
šīs
postkomunisma
sekas
ir
jūtamas
vēl
mūsdienās,
bet
viņš
ieradās
šeit
un
sludināja
ar
vārdu
vien).
Pagāni
arī
ir
ticīgi
ļaudis.
Bet
šeit
rodas
šī
multi-dillemas
sajūta:
ja
ir
tik
daudz
dievu,
tad
kurš
ir
galvenais?
Uz
kuru
paļauties?
Kristietība
tika
pieņemta,
jo
tajā
bija
kaut
kas
dziļāks,
kaut
kas
tuvāks
patiesībai,
ko
pieņem
mūsu
iekšējais
cilvēks
kā
patiesību,
kā
ticību,
kas
ir
dāvana
no
Dieva.
Vēl
īsumā
var
pieminēt
piemēru
par
mūsu
valdību.
Dodoties
uz
vēlēšanas
iecirkni,
mūsos
ir
ticība
kā
pārliecība,
ka
šī
balss,
kuru
es
atdošu,
nāks
par
labu
man
un
visai
tautai.
Bet,
kas
beigās
notiek?
13.
janvāris
un
2.
pants
un
visi
pārējie
greznie
pasākumi,
kuros
mēs
saprotam,
ka
mūsu
alkas
nav
piepildītas.
Mūsu
ticība
kā
pārliecība
tika
balstīta
uz
ļoti
trausliem
pamatiem,
tikai
uz
cilvēcisko:
„... būs līdzīgs neprātīgajam vīram, kas savu māju cēla uz smiltīm.” [Mt 7, 26]
Kas
ir
ticība
Dievam?
Tā
ir
attieksmes
maiņa,
pieņemot
dzīvi
kā
dāvanu
no
Dieva.
Ticība
neaprobežojas
ar
iešanu
svētdienās
uz
baznīcu.
Ticība
ir,
kad
Baznīca
mājo
mūsos,
kad
Kristus
gaisma
mājo
mūsu
sirdīs,
ar
kuru
tiek
apgaismota,
pirmkārt,
mūsu
pašu
sirds,
mūsu
tuvākā
sirds
un
tad
jau
var
mēģināt
izgaismot
visu
pasauli.
Mēs
varam
uzdot
jautājumu:
„kāpēc
es
ticu?”
Mēs
to
noteikti
nedarām
izdevīguma
pēc,
bet
tāpēc,
ka
mūsos
ir
kāds
iekšējais
dzinējs,
kas
mums
liek
meklēt
to,
kas
mūs
var
piepildīt,
pilnveidot,
darīt
laimīgus.
Ir
daudz
cilvēku,
kas
ir
pieņēmuši
šo
patiesību
un
atraduši
savu
dzīves
jēgu.
Ir
vairāk
cilvēku,
kuri
domā,
ka
ir
atraduši,
bet
viņi
nespēj
būt
patiesi
laimīgi.
Protams,
ir izņēmumi. Sava īsajā dzīves laikā esmu redzējis cilvēkus,
kuri ir tiešām tikumīgi, mīlestības pilni, atvērti un tiešām
labi cilvēki, bet Kristu viņu negrib pieņemt. Tādēļ aicinājums
ir mīlēt. Mīlestība ved pie patiesības. Mīlestība dara mūs
brīvus. Sv. Augustīns saka: „Mīli
un dari, ko gribi.”
Šim citātam vēlos pievienot to, ka vārdu salikums dari,
ko gribi, nenozīmē
visatļautību un bezatbildību.
Mīlēsim
Dievu, jo mīlestība mūs darīs brīvus. Novēlu visiem ticības
pilnu ticības gadu.
Autors:
Sem. Emīls Slišāns
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru