Pagājušajā
mācību gadā mūsu kultūras vēstures pasniedzēja lika izlasīt
kādu latviešu 19./20. gs. rakstnieka darbu un pēc tam uzrakstīt
eseju par to, vai latviešu literatūrā var atrast ko kristīgu vai
ar reliģiju saistītu. Tā kā es iepriekšējā pavasarī biju
izlasījis Virzas „Straumēnus”, un mani šī grāmata patiesi
iedvesmoja, es nolēmu eseju rakstīt tieši par šo grāmatu, kaut
arī tā ir sarakstīta mazliet vēlāk par to laika posmu, no kura
mums bija jāizvēlas darbus. Vēlos ar šīm pārdomām padalīties
arī ar semināra bloga lasītājiem.
Ceru,
ka šīs pārdomas par lasīto uzrunās arī tevi izlasīt šo
brīnišķīgo darbu un iepazīties ar citiem latviešu
klasiķiem.Kristietim lasot „Straumēnus” caur reliģijas prizmu,
viedoklis par šo darbu var rasties visai pretrunīgs. No vienas
puses jaušams panteisms, cilvēka ciešā sadarbība ar dabu, kur
daba brīžiem uzvedās gandrīz tāpat kā cilvēks; no latviešu
folkloras darbā ir atsauces uz veļu pasauli, mājas garu, un citām
mūsu senču reliģijai un kultūrai raksturīgām lietām... no
otras puses redzam skaidru Dieva atziņu; Dieva, kuram tiek atdots
gods svētdienas dievkalpojumos, saimes kopīgās lūgšanās, cepot
maizi; Dieva, kuram ir jāpaklausa, kura gribu jāmeklē, kurš vada
cilvēkus.
Ja
informācija neviļ, „Straumēni” dienas gaismu drukātā veidā
pirmo reizi ieraudzīja 1933. gadā. Palasot Viestura Vecgrāvja
komentāru 1989. gada izdevumā par E. Virzas dzīvi un „Straumēniem”
uzzinām, ka Virza šo darbu raksta atceroties savu bērnību
„Billītēs” (tas tad būtu tās mājas par kurām „Straumēnos”
rakstīts), kura ir diezgan lielā kontrastā ar to dzīvi kāda ir
divdesmitajā gadsimtā. Viņš, rakstot par harmonisku lauku dzīvi,
kurā valda patriarhāla sistēma, cilvēki strādā lauku darbus,
dzīvo ciešā saiknē ar dabu, vēlas pretoties divām sabiedrības
tendencēm (tas pēc Vecgrāvja). Pirmā ir kapitālisma radīta
atšķiršanās no zemes un dabas, un otra ir cilvēku savstarpēja
atsvešināšanās. Šķiet, ka Virza ar „Straumēniem” vēlas
patriekt kapitālismu no Latvijas sabiedrības un aicināt cilvēkus
pievērsties stabilām vērtībām (dabai, darbam, attiecībām,
Dievam), pakļauties ētiskiem un estētiskiem likumiem tādā veidā
„salaužot egoismu, pašlepnumu un mantas kultu”. Pēdējais
citāts ņemts no paša Virzas aicinājumiem publikācijās un citos
daiļdarbos.Mani šajā darbā uzrunāja tieši šis lauku dzīves
apraksts.
Man,
kā tipiskam divdesmit pirmā gadsimta pilsētniekam, tas iedveš
zināmu bijību, eksotiku, kaut ko, ko es nepieredzu katru dienu. Te
rakstnieks, manuprāt, ļoti skaistā un tēlainā valodā (kurš
teica, ka mums nabadzīga valoda?!) apraksta ideālu lauku dzīvi,
kuru var tik dzīvi iztēloties, it kā būtu tajā iekšā, un, pēc
grāmatas izlasīšanas, likās, ka latvietim (arī man) nekur citur
nav labākas vietas un mājas kā lauku mājas.Otra lieta, kas krīt
acīs lasītājam, ir „Straumēnu” iedzīvotāju harmoniskā
iekšējā pasaule, pareizi sakārtotā vērtību sistēma, paļāvība
uz Dievu. To varam redzēt šādos citātos: „Viņu (Straumēniešu)
augstākā gudrība un laime ir dievišķās kārtības izprašana un
piemērošanās tai.” Vai ari: „Lai gan tie bija bagāti
saimnieki, kuri nebija paraduši nevienam ceļu griezt, viņi tomēr
atļāvās Dieva gādībai kā mazi bērni mātei. Kā viņu tēvus,
tā arī viņus pašus Viņš vadīja caur dzīvi savā stingrā
pavadā un visnelaimīgākais bija tas, kas no tās atteicās.”Rodas
tāda sajūta, ka Virza, rakstot šīs rindas, būtu lasījis
Evaņģēlijus. Piemēram, kalna mācību: „Meklējiet vispirms
Dieva valstību un Viņa taisnību, un viss tas tiks jums dots klāt.”
(Mt 6:33) vai arī - „kas izpilda mana Tēva gribu, kas debesīs,
tas ieies debesu valstībā.” (Mt 7:21) palasot tālāk Mateja
evaņģēliju uzzinām, ka - „tas, kas izpilda Tēva prātu, kas
debesīs, ir Kristus brālis un māsa, un māte,” (Mt 12:50).
Nezinu vai Virza šo pantu zināja vai nē, bet varam droši teikt:
Straumēnu ļaudis ir uz pareizā ceļa – tie kas meklē un
piemērojas Dieva gribai, ir Kristus draugi; tātad viņi tiks
pestīti!Un šeit Dievs, tāpat kā kristiešu izpratnē, nav stingrs
despots, kas tur cilvēkus savā pavadā, bet gan tāds, kurš dod
brīvu izvēli... tu vari arī atteikties no Dieva pavadas, bet tad
tu esi pagalam nelaimīgs, jo tev nav Dieva vadības. Lai arī cik
bagāts tu būtu un cik varens, tu esi laimīgs tad, ja, tāpat kā
„Straumēnu” ļaudis, pakļaujies Dieva gādībai. Daudzās
vietās Virzas „Straumēnu” ļaudis teiks „paldies” Dievam un
viņa gādībai par bagātīgo ražu, treknajiem lopiem, labo laiku,
kaut arī paši būs sūri grūti lējuši sviedrus uz lauka, kūtīs,
virtuvē...
Interesanta
ir arī autoritātes izpratne šādā „ideālā” saimē: „Bet
viņus visvairāk Straumēnos turēja senās mājas gars, ierastu
darbu nemainīgā kārtība un tam viņi kalpoja vairāk nekā
saimniekam. Tas arī viņiem piešķīra neatkarību, jo kas tad
saimnieks bija? Dievs viņu še bija padarījis par augstāko
rīkotāju, un viņš tiem tikai nodeva Viņa pavēles, un tās
vajadzēja izpildīt, lai mājā valdītu kārtība un lauki un kūtis
neatrautu savu devību, kas viņus baroja.” Te nāk prātā
Evaņģēlijos aprakstītā epizode, kur Jēzus stāv Pilāta priekšā
un aizrāda, ka viņam nebūtu nekādas varas pār cilvēkiem, ja
Dievs viņu nebūtu ielicis pārvaldnieka amatā. (sal. Jņ 19:10 –
11; Rom 13:1 – 5)Lai arī varam ar aizdomu pilnu skatienu veikt
izmeklēšanu no kādas reliģiskās pārliecības nāk tas „senās
mājas gars”, mani uzrunā morāle, ko šis teksts sevī ietver un
saskan ar Jēzus mācību. Saimnieks nav valdnieks pār ļaužu brīvo
gribu. Viņš ir Dieva vietnieks saimē, kuram uzticēta Dieva gribas
saprašana un tās nodošana tālāk ļaudīm. Protams, atkal parādās
apsolījums, ka paklausot Dieva pavēlēm caur saimnieka muti,
laidari vienmēr būs pilni, govis treknas, ļaudis pārtikuši.
Kad
lasīju Straumēnus, blakus sajūsmai ko radīja katra atsauce uz
Dievu vai kristīgam vērtībām, zināmu diskomfortu radīja
pagānisko tēlu klātbūtne, veļu pieminēšana, „bišu vārdi,
kurus zināja tikai vectēvs”, koku un lopu dvēseles, mājas gari,
(šķiet, ka zemes mātes un citas mātes ar tur bija), Ūsiņa
parādīšanās. Likās, nu kā tā var... tikko tu runā par Dievu
radītāju, kura gribu tu meklē un pildi, kurš nosaka tavu
morālisko stāju, tavas vērtības, tagad jau tu, apbrīnojot dabu
un tās skaistumu, sāc gandrīz vai to pielūgt, ne tās Radītāju,
tagad tu ej barot veļus un sazin ko tur vēl darīt... te mēs varam
saskatīt sinkrētisma, new age vai kāda cita strāvojuma
draudus dzīvo Dievu noliek vienā līmenī ar Dieviņu no
tautasdziesmām un citiem līderiem... Mums lasot šo skaisto darbu
ir jāatceras, ka šis darbs nāk no 20. gs sākuma, kad vēl ir
jūtams nacionālais romantisms, atgriešanās pie visa latviskās,
latvieša identitātes meklējumi. Vecgrāvja kungs savā komentārā
min, ka Virzam esot patikusi arī antīkā literatūra, kuru viņš
uzskatījis par ļoti vērtīgu un iedvesmojošu. Viņš, tāpat kā
renesanses dižie meistari, uzskatīja, ka ir vērts atgriezties pie
antīkā un tas ir atstājis zināmu ietekmi arī uz „Straumēniem”.
Šajās
pārdomās es gribu iziet ārpus šiem pretstatījumiem - kristietība
versus pagāniskais, bet gan paraudzīties uz to, ko labu šī
grāmata dod mūsdienu lasītājam.Mani, kā tipisku divdesmit pirmā
gadsimta bērnu aizelsušos steigā, informācijas un dažādu
vērtību pārbāztu, piesūcinātu ar mašīnu izplūdes gāzēm, šī
grāmata izceļ no daudzdzīvokļu māju labirintiem un ieliek
gandrīz citā pasaulē. Grāmata atgādina, ka joprojām ir daba,
kuru Dievs mums pie radīšanas ir uzticējis pārvaldīt; lauki,
kurus apstrādājot un kopjot, mēs varēsim ēst un izdzīvot; ka ir
klusums, kurš nav nomācošs, nospiedošs, bet relaksējošs un
vērtīgs, un kurā vari satikt savas dzīvības Devēju; ka ir
ģimene, kas joprojām ir vērtība, kuru jāsaudzē, pretēji
mūsdienu tendencei pēc iespējas ātrāk tikt prom no savas
ģimenes, mājas, valsts... grāmata norāda, ka ir citas vērtības
vēl bez labklājības, mantas, naudas, ēdiena... ir svētdienas
rītu miers, darbs, no kura nav jābaidās, bet jāmīl, mūžīgas
vērtības, valsts, kopīga ģimenes lūgšana, kuru vada saimes
galva... grāmatā lasām kā maizes cepējas uz katra klaipa ievelk
krustu, lūdzot svētību savam darbam un ēdājiem... galu galā,
augstākā vērtība tiek minēta Dievs, pateicoties kuram mēs visu
saņemam.
Lasot
grāmatu likās, ka īsta latvieša identitāte rodama tieši šādos
„Straumēnos” mūsu vecvecāku un viņu vecāku lauku sētās,
kuras liela daļa ir aizmirsusi, bet kurās mīt īstā harmonija, jo
cilvēks ir tuvāk dabai. Arī kardināls Pujāts vienā no savām
pēdējām vizitācijām Salaspilī 2009. gadā pēc mises aicināja
ticīgos braukt uz laukiem – „darbs tur būs, ēdīs to, ko
izaudzēs, nav jānīkst pilsētā starp krīzes nomāktiem
parādniekiem...”: tā kardināls. Vēl kardināls pats nenogurst
norādīt, ka bērnībā, ganos ejot, vairāk par Dievu uzzinājis
nevis no katehisma studijām, bet gan apbrīnojot dabas burvību. Cik
esmu dzirdējis kardināla dabas aprakstus, viņa sajūsma un apbrīna
par dabu daudz neatšķirās no Virzas vai Brigaderes apbrīnas! Pats
varu liecināt, cik pozitīvi iedarbojas šāda dzīvošana pie dabas
pēc milzīga pasākuma pilsētā... klusums, dabas skaistums,
patīkama draugu kompānija, fizisks darbs četrās dienās pilnībā
atdeva spēkus un atjaunoja garu, kurus biju pazaudējis lielajā
Madrides burzmā pasaules jauniešu dienu laikā.
Vai
tad šīs vērtības nav labas? Vai tad tās ir pretrunā ar
kristietību? Atļaušos apgalvot, ka cilvēks, kas, izlasījis
Straumēnus, nolems pēc šīs grāmatas padoma mainīt savu dzīvi,
būs daudz labāks kristietis par vienu otru regulāru baznīcā
gājēju. Jāatzīst, ka arī tajās nekristīgajās lietās, ko min
Virza, ir derīgas atziņas. Piemēram, veļi. Mēs, kristieši taču
arī ticam pēcnāves dzīvei. Arī mēs uzskatām, ka mirušie ir
dzīvi un rūpējamies par viņiem lūdzoties un viņi tāpat par
mums... šķiet, ka tās ir tās neapzinātās Vārda sēklas, par
kurām runā teologi un kuras mūsu tautas kultūrā ir cieši
savijušās ar kristietību. Un, ja patiešām šis darbs kādu
ateistu/pagānu/neticīgo uzrunās, viņš nevarēs izvairīties no
norādēm par dzīvā Dieva eksistenci, Viņa darbību mūsu vidū,
vadību, vai, piemēram, šāda interesanta teksta: „Dievu šie
saimnieki turēja par savu vienīgo kungu, kura priekšā vajadzēja
piekāpties bez pretī runāšanas, un, tāpat kā laicīgie kungi
Jelgavā viņiem nekā nevarēja padarīt, ja kārtīgi nomaksāja
rentes, tāpat arī Dievs nevarēja par viņiem negādāt, ja
svētdienas rītos Viņam par godu nodziedāja garas dziesmas un
noklausījās, kājās stāvot, desmit lapas garus sprediķus no
biezām grāmatām. Viņu grēku sūdzēšana un lūgšanas bija
sirsnīgas, jo tas ko rakstīja par mūžīgu degšanu elles ugunīs,
viņiem bija stingra tiešamība. Viņu ticība bija šūta no tikpat
stipras un vienkāršas drēbes un tikpat stipriem diegiem kā viņu
uzvalki. Kad viņi nāca ārā no baznīcas, lēni un svinīgi,
nosvīdušām pierēm un, ieraudzījuši sauli pie debesīm, iesmējās
un sāka skaļi sarunāties, tad likās, ka viņi nāk ārā no
klona, jo tiešām viņi baznīcā kā uz nomīta plāna bija
izkūluši sevi spēcīgiem spriguļiem. Pēc dievkalpojuma neviens
nekavējās krogā, bet visi devās uz mājām.”
Ceru,
ka cilvēki, lasot „Straumēnus” un citus latviešu klasiķu
darbus, pamanīs, ka mūsu tautai ir bijušas (un joprojām ir, kaut
arī to mēģina noslēpt) godā vērtības, kas ir cieši saistītas
ar kristietību un dzīvā Dieva atziņu. Ceru, ka arī caur
literatūru cilvēki iemācīsies atkal mīlēt Dievu, nolikt viņu
savas dzīves centrā; iemācīsies iemīlēt dabas skaistumu,
klusuma burvību, mīlestību uz valsti un tautu; apzināties ģimenes
un kopienas vērtību... lai, tā pat kā „Straumēnu” ļaudis,
mēs censtos izprast dievišķo gudrību un pakārtot savas dzīves
tai...
Autors:
Sem. Pēteris Skudra
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru