Nesen
esam uzsākuši jaunu posmu savās dzīvēs, ko dēvē par Adventu.
Kas ir Advents? Kāpēc kristieši to ievēro? Kā tas radās?
Mēģināšu atbildēt uz šiem jautājumiem un arī dot padomus kā
šo laiku izdzīvot praktiski.
Kas ir Advents?
Vārds
Advents nāk no latīņu vārda „advenīre” „adventus”,
kas nozīmē - atnākt, atnākšana. Advents ir sagatavošanās
laiks. Kam jāgatavojas? - Ziemassvētkiem! Kristiešiem Kristus
dzimšanas svētki ir liels notikums un tāpēc ir svarīgi šim
notikumam kārtīgi sagatavoties. Advents sākas tuvākajā svētdienā
sv. apustuļa Andreja svētkiem (30. novembrī), kas var būt
ātrākais 27. novembrī vai vēlākajā gadījumā 3. decembrī.
Šogad šis laiks sākās 2. decembrī. Tātad šis laiks var ietvert
22 – 28 dienas. Advents sastāv no 4 adventēm – 4 svētdienām.
Austrumu tradīcijā Advents sākas 15. novembrī.
(Advents ir Baznīcas
liturģiskā gada sākums. Tātad jau ar pirmo Adventa svētdienu
varam viens otru apsveikt jaunajā gadā!)
Kristīgajā
tradīcijā Adventa laikā cilvēki gaida Kristus piedzimšanas
svētkus, tādā veidā vienojoties ar tiem cilvēkiem, kas dzīvoja
Vecās Derības laikā un, kuri gaidīja Mesijas nākšanu pasaulē –
tie bija pravieši, karaļi un visa ticīgā jūdu tauta. Kristieši
lasa Vecās Derības lasījumus, kuros ir pravietots par Mesijas –
glābēja dzimšanu. Tas nozīmē, ka Advents ir lieliska iespēja
sagatavot savas sirdis par skaistiem, grezniem mājokļiem Kristum,
kurš pie mums nāk katrā svētajā Misē Komūnijas veidā.
Bet
ne tikai. Šis ir arī laiks, kad Baznīca aicina ticīgos pārdomāt
arī par Kristus otrreizējo atnākšanu, kuru mums apsola Jauna
Derība. Mēs pārdomājam ne tikai par laiku, kad pasaule gaidīja
Kristus dzimšanu, bet arī laiku, kad Jēzus atnāks pēdējo reizi
virs zemes, šoreiz ne kā mazs nevarīgs zīdainis, bet gan kā
varens Karalis, kuram viss ir pakļauts. Tas mums liek aizdomāties
par Jēzus aicinājumu vienmēr būt modriem un gataviem stāties
Dieva priekšā, jo mēs nezinām to stundu, kad Viņš atnāks un
kad mums šīs zemes gaitas būs jāatstāj.
Kā radās Advents?
Vēsturē
ir
grūti
atrast
konkrētu
dienu,
kad
sāka
svinēt
Adventu.
Skaidrs,
ka
Advents
nevarēja
pastāvēt
agrāk
par
pašiem
Ziemassvētkiem,
tas
ir,
ne
agrāk
par
ceturtā
gadsimta
beigām.
Saragosas
koncils
380.
gadā
runā
par
to,
ka
neviens
ticīgais
sākot
ar
7.
decembri
līdz
Epifānijas
svētkiem
(6.
janvāri
Triju
ķēniņu
dienu)
nedrīkst
izvairīties
no
Mises
apmeklējuma.
Gatavošanos
pirms
Kristus
dzimšanas
dienas
divos
savos
sprediķos
piemin
bīskaps
sv.
Cezārijs
no
Arlas
(502
– 542).
Bet
tas
nav
kā
universāls
noteikums.
Gallijā
Makonas
sinodē
(581)
atrodams
norādījums
no
11.
novembra
līdz
Ziemassvētkiem
upuris
tiek
svinēts
saskaņā
ar
Lielā
gavēņa
ritu
pirmdienās,
trešdienās
un
piektdienās.
Kādu
laiku
šis
liturģiskais
laiks
tika
svinēts
piecas
svētdienas
(piemēram,
650.
gadā
Spānijā),
bet
pāvests
svētais
Gregorijs
VII
(1073
– 1085)
šo
laiku
saīsina
līdz
četrām
svētdienām.
Dažas
sinodes
runā
par
gavēni
šajā
laikā
(vienas
sākot
ar
11.
novembri,
citas
– ar
15to),
dažās
sinodēs
tiek
runāts
par
to,
vai
var
laulāties
šajā
laikā.
Adventa
vainaga
vēsture
ir
salīdzinoši
nesena.
Pirmo
reizi
Adventa
vainagi
parādījās
starp
luterāņiem
Austrumvācijā
16.
gadsimtā.
To
ātri
vien
pārņēma
kā
protestanti
tā
katoļi
un
šī
tradīcija
izplatījās
pa
Eiropu.
Pāri
okeānam
Amerikā
šī
tradīcija
esot
nonākusi
tikai
19.
gadsimtā,
ko
ieveduši
vācu
imigranti.
Adventa noskaņa
Adventa
noskaņu
raksturo
gaidīšana,
gatavošanās
un
ilgošanās.
Kādreiz
Adventu
sauca
par
„mazo
gavēni”,
pielīdzinot
šo
laiku
40
dienām,
kad
gatavojamies
Lieldienu
svētkiem.
Austrumu
Baznīcā
joprojām
šo
laiku
izdzīvo
ar
stingru
gavēni
atsakoties
no
tādām
lietām
kā
gaļas
ēdieniem,
piena
produktiem,
olām,
zivīm,
eļļas,
vīna.
Gavēņa
aspekts
ir
ļoti
svarīgs
šajā
laikā
un,
lai
arī
ne
tik
stingri
kā
austrumos,
arī
rietumu
baznīca
aicina
šo
laiku
pavadīt
vairāk
laika
veltot
lūgšanai,
atturībai
no
patīkamām
lietām,
grēksūdzei
un
žēlsirdības
darbu
veikšanai.
Kristieši
šajā
laikā
gavē,
gaida
un
gatavojas
īpašam
notikumam.
Un
jo
cītīgāk
tu
esi
gatavojies
kādiem
svētkiem,
jo
priecīgāki
ir
paši
svētki.
Tas
galīgi
nesakrīt
ar
to
stilu,
kādā
Adventu
mums
piedāvā
veikali
un
plašsaziņas
līdzekļi
– gaidīšanas
vietā
Ziemassvētki
tiek
svinēti
jau
sākot
ar
mūsu
valsts
dzimšanas
dienu.
Izsvinējušies
Ziemassvētkus
jau
decembra
sākumā,
mēs
pazaudējam
svētku
noskaņu
pašos
svētkos.
Gavēni
noteikti
nedrīkst
ievērot
atraujot
to
no
lūgšanas
un
žēlsirdības
darbiem.
Lūgšanā
cilvēks
var
vairāk
būt
kopā
ar
Dievu,
sagatavot
savu
sirdi.
Tāpēc
Adventu
raksturo
klusums,
lai
varētu
saklausīt
ko
saka
sirds.
Gavēnis
palīdz
lūgšanai.
Jo,
ja
tu
esi
pārēdies
picas,
cepumus,
kolu,
un
citus
labumus,
tev
ir
grūti
koncentrēties.
Savaldot
savu
ķermeni
un
nedodot
tam
visu,
ko
tas
pieprasa,
mēs
varam
vairāk
koncentrēties
uz
mūsu
garīgajām
vajadzībām,
sajust
savu
garīgo
izsalkumu
un
slāpes.
Lūgšanā
Dievs
uzrunā
mūsu
sirdis
un
viņa
klātbūtnē
saskatām
to,
kas
nav
pilnīgs
mūsos,
kas
pretojas
Dievam.
Tāpēc
liela
nozīme
Adventā
ir
grēksūdzei.
Grēksūdzē
mēs
varam
attīrīt
savas
sirdis
no
ļaunuma
un
grēka,
tādā
veidā
sagatavojot
vietu
Jēzum.
Tad,
kad
lūdzamies
un
gavējam,
kad
sajūtam
Dieva
mīlestību
pret
mums,
saprotam,
ka
arī
citus
Dievs
mīl
tā
pat.
Tas
nozīmē,
ka
arī
mums
ir
jāmīl
citus;
gavēnis
mūs
aicina
pārdomāt
tuvākmīlestību.
Kontrolējot
sava
ķermeņa
iegribas,
esam
atbrīvojuši
dvēseles
lūgšanai
un
tai
pat
laikā
neesam
patērējuši
ierasto
daudzumu
ēdiena
vai
naudas,
kuru
varam
ziedot
citiem.
Tāpēc
blakus
gavēšanai
un
lūgšanai
mēs
esam
aicināti
pievērsties
žēlsirdības
darbiem.
Cik
gan
pašiem
būs
lielāks
ieguvums
sagaidot
svētkus,
apzinoties,
ka
esam
palīdzējuši
kādam
citam
kaut
nedaudz
izbaudīt
svētku
noskaņu.
Un
cik
gan
priecīgs
būs
bērns
Jēzus,
kurš
varēs
ienākt
mūsu
no
grēka
attīrītajās
sirdīs,
izrotātās
ar
lūgšanām
un
piepildītās
ar
mīlestību
un
pateicību,
ko
būsim
izrādījuši
pret
citiem
un
arī
saņēmuši
no
citiem.
Adventa simboli
Baznīca
šajā
liturģiskajā
laikā
izmanto
dažādus
simbolus,
lai
palīdzētu
mums
labāk
izjust
un
izprast
Adventa
noskaņu.
Būsiet
pamanījuši,
ka
priesteri
un
diakoni
Mises
laikā
nēsā
violetas
drēbes.
Violetā
krāsa
liturģijā
simbolizē
gaidīšanu,
gavēni,
nožēlu.
Tā
mums
liek
atcerēties
par
gandares
aspektu
Adventa
laikā,
lai
pēc
tam
– Ziemassvētkos,
nomainot
visu
uz
balto
krāsu,
mēs
varētu
baudīt
prieku.
Izņēmums
ir
Adventa
trešā
svētdiena,
kad
violeto
krāsu
nomaina
rozā.
Šo
svētdienu
sauc
par
„Gaudete”
– priecājieties.
Rozā
krāsa
simbolizē
gaišāku
violeto,
tas
ir,
gavēņa
noskaņa
tiek
mazināta
un
ticīgie
tiek
stiprināti,
ka
līdz
lielajam
notikumam
ir
palicis
mazāk
par
pusi
un
to
liturģijā
atzīmē
ar
nelielu
atkāpi
no
vispārējās
Adventa
noskaņas.
Adventa
laikā
liturģija
paliek
klusāka.
Arī
svētdienās.
Priecīgā
slavas
himna
„Gloria”
– „Gods
Dievam
augstumos”
netiek
dziedāta.
Parasti
apklust
arī
ērģeles.
Arī
šādi
Baznīca
vēlas
pasvītrot,
ka
svētki
vēl
nav
atnākuši,
ka
tagad
ir
jāpadzīvo
mazliet
klusāk,
lai
labāk
sagatavotos
Kunga
atnākšanai,
un
ar
lielāku
prieku
un
vērienu
varētu
svinēt
Viņa
ierašanos.
Bet
arī
attiecībā
uz
klusumu
trešajā
Adventa
svētdienā
tiek
izdarīta
atkāpe,
pārdomājot
to,
ka
svētki
jau
vairs
nav
aiz
kalniem!
Tāpat,
lai
atgādinātu
mums
par
gavēņa
pieticību
un
vienkāršību,
baznīcās
nevajadzētu
izmantot
ziedu
dekorācijas,
pataupot
tās
priecīgajiem,
gaišajiem
Ziemassvētkiem.
Būtiska
Adventa
sastāvdaļa
kopš
16.
gadsimta
ir
kļuvis
Adventa
vainags.
Arī
tam
ir
dziļa
simboliska
nozīme.
Aplis
simbolizē
mūžību
un
vienotību
(ne
partiju).
Vainagu
gatavo
no
mūžzaļiem
koku
zariem
– egļu,
priežu
(mūsu
platuma
grādos),
citās
zemēs
izmanto
arī
citus
mūžzaļus
augus.
Arī
tie
ir
simboli
mūžībai,
kas
mūs
sagaida.
Ja
vainagu
mājās
taisi
pats/-i,
tad
starp
zaļajiem
zariem,
vari
iepīt
kādu
violetu
elementu
– lentu,
dziju,
rotājumu,
kas
atgādinātu
par
noskaņu,
kuru
liturģijā
simbolizē
violetā
krāsa.
Kā izdzīvot Adventu ikdienā?
Patiesībā
uz
šo
jautājumu
var
atrast
atbildes
jau iepriekš rakstītajā.
Vispirms,
protams,
vajadzētu
ņemt
vērā
Baznīcas
aicinājumu
gavēt.
Lai
arī
ko
tu
izvēlētos
gavēnī
darīt,
un
lai
kāda
būtu
tava
apņemšanās,
nekad
nesāc
to
uz
savu
galvu.
Gribās
citēt
zāļu
reklāmas:
„pirms
lietošanas
vienmēr
konsultējieties
ar
ārstu
vai
farmaceitu.
Zāļu
nepamatota
lietošana
var
kaitēt
jūsu
veselībai.”
Tā
pat
ir
ar gavēšanu
un
labo
darbu
darīšanu.
Nesāc
pirms
neesi
apspriedies
ar
savu
garīgo
vadītāju
(tev
taču
tāds
ir,
vai
ne?).
Garīgais
vadītājs
(priesteris,
mūks,
klostermāsa,
pieredzējis
kristietis)
tev
varēs
palīdzēt
izvēlēties
tev
atbilstošu
gandares
veidu,
jo
var
gadīties,
ka izdarām
apņemšanos,
kas
mūsu
spēkiem
izrādās
par
grūtu
un
tad
gavēnis
var
izrādīties
par
traģēdiju.
Ir
jāņem
vērā
tavs
vecums,
nodarbošanās,
veselības
stāvoklis
u.t.t.
Gavēt
tu
vari
dažādi.
Piemēram,
atteikties
ēst
starp
ēdienreizēm;
naudu,
ko
tu ieekonomē,
netērējoties
bulciņām,
čipsiem
un
končām,
vari
izmantot,
lai
nopirktu
pārtikas
produktus
kādam
trūcīgajam.
Labi
būtu
sekot
Baznīcā
valdošajam
klusumam,
piemēram,
atsakoties
no
savu
mīļāko
pārraižu
skatīšanos
(ja
vien
tas
nav
saistīts
ar
tavām
mācībām
vai
darbu),
liela
uzvara
būtu
atteikties
šajās
dienās
no
savas
mīļākās
pleilistes
atskaņošanas.
Vari
apņemties
katru
dienu
veltīt
kādu
laika
sprīdi
lūgšanai,
sirdsapziņas
izmeklēšanai,
varbūt
pamēģini
katru
dienu
aiziet
uz
Misi!
Varbūt
tev
ir
iespēja
apmeklēt
kādu
pansionātu,
zupas
virtuvi,
bērnu
namu
vai
slimnīcu.
Ja
nevari
saņemties
viens,
ņem
līdzi
draugu!
Vari
sastādīt
sev
kalendāru.
Tā
vietā,
lai
Ziemassvētkus
sagaidītu
katru
dienu
ēdot
šokolādi
no
Adventa
kalendāra,
tu
vari
sev
uztaisīt
kalendāru
ar
24
lodziņiem,
kur
būsi
ierakstījis
24
labus
darbus
ko
darīt.
Katrai
dienai
savu.
Piemēram,
4.
decembrī
ne
uz
vienu
nekliegšu,
8.
decembrī
atgādināšu
visiem,
cik
labi,
ka
viņi
ir,
citā
decembrī
palīdzēšu
arī
tādos
darbos,
kas
man
nepatīk,
u.t.t.
šai
lietai
var
pieiet
radoši.
Labi
ir
pirms
tam
palūgties
un
lūgšanā
tev
Jēzus
noteikti
pateiks
veidu
kā
Viņš
vēlās,
lai
tu
sagatavojies
viņa
dzimšanas
dienai!
Svarīgi
bez
gavēšanas
atcerēties,
ka
Baznīca
mūs
aicina
pievērst
vairāk
laika
lūgšanai.
Varbūt
katru
dienu
savas
ikdienas
lūgšanas
laiku
vari
papildināt
ar
15
minūšu
meditāciju,
kāda
rožukroņa
noslēpumu
(varbūt
esi
gatavs
pieņemt
izaicinājumu
un
katru
dienu
palūgties
veselu
daļu
(5
noslēpumi)
rožu
kroņa?).
Advents
ir
ideāls
laiks,
kad
sākt
lasīt
svētos
rakstus!
Vari
sākt
ar
Isaja
grāmatu,
kurā
aprakstītas
ilgas
pēc
Mesijas
senajā
jūdu
tautā,
vai
arī
katru
dienu
vari
veltīt
laiku,
lai
pārdomātu
konkrētās
dienas
lasījumus,
ko
izmanto
Misē
(lielisks
palīgs
būs
Mieram
Tuvu
grāmatiņa
vai
www.mieramtuvu.lv)
Un,
protams,
neaizmirsti
par
sirdsapziņas
izmeklēšanu
un
grēksūdzi!
Tas
ir
vislabākais
līdzeklis
cīņā
ar
ļaunumu!
Un
Lielisks
līdzeklis
sagatavot
savu
sirdi
par
skaistu
tīru
templi
karaļu
karalim.
Tu
taču
negribi,
ka
pie
tevis
viņš
justos
kā
toreiz
kūtī,
silē?!
Novēlu visiem jums svētīgu Adventa laiku. Lai, sagaidot Ziemassvētkus, mums visiem sirdīs būtu patiess prieks un svētku sajūta!
Raksti
resursi:
http://www.vatica.va
http://www.catholic.org
http://www.newadvent.org
http://christianity.about.com
http://www.eurika.lv
http://www.catholic.org
http://www.newadvent.org
http://christianity.about.com
http://www.eurika.lv
Autors: Sem. P. Skudra
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru